מחאות ברחבי הארץ ביום המאבק באלימות כלפי נשים; הממשלה תתמוך בהצעות חוק של ח"כ תומא-סלימאן

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (רביעי) את הצעות החוק של הקואליציה והאופוזיציה ביום המאבק נגד אלימות כלפי נשים והן יעלו לאישור בקריאה טרומית במליאה. בין ההצעות: הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה התחייבות לקבלת טיפול של ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת); הצעת חוק עבודת נשים הגבלת פיטורים של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ תמר זנדברג (מרצ).

שלט עם שמה של מאיה ווישניאק, שנרצחה בחודש מאי השנה ברמת גן, שהוצב הבוקר בירושלים (צילום: לוט"ם)

אמש אמרה ח"כ תומאסלימאן: "שמענו המון דיבורים והמון הבטחות מצד הממשלה השבוע. בדיבורים כולם מתנגדים לרצח נשים. בדיבורים לכולם נקרע הלב. אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. היום יש לממשלה הזדמנות לעשות עוד צעד ולתמוך את הצעת החוק שלי להפניית גברים אלימים לטיפול. זה תלוי רק בכם".

לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, הגיעו בשעת לפנות בוקר, פעילות "היחידה למאבק בטרור מגדרי" (לוט"ם), לרחובות מרכזיים בירושלים והדביקו על שלטי רחובות מודעות, שבהן מצוינים שמותיהן ש 20 הנשים שנרצחו על רקע מגדרי בשנה האחרונה. כמו למשל שלט עם שמה של מאיה ווישניאק, שנרצחה בחודש מאי השנה בבית ברמת גן, ושל נג'ח מנסור, שנרצחה על ידי בן זוגה בחודש אוקטובר בביתה בעיר חיפה. בין הרחובות ששמותיהם שונו – קינג ג'ורג', בן יהודה, הרצוג, הרצל וכנפי נשרים.

בארגון לוט"ם מציינים כי מטרת המחאה שהתקיימה הלילה נועדה, "כדי לזכור ולהזכיר את הנשים האמיצות האלה, שעברו תופת, נרצחו, והופקרו בידי המדינה והחברה שלנו". "לכל אישה יש שם. לכל נרצחת יש שם. האלימות שנשים סובלות באופן יומיומי בחייהן נדחקת החוצה בעיקשות מהזירה הציבורית, מושתקת ומוקטנת. אנחנו לוקחות את המרחב הציבורי בחזרה וקוראות לנבחרי הציבור להתעורר, ולהעביר בדחיפות את התקציבים שאושרו כבר ב-2017 לטיפול בנושא. הדם של 20 הנרצחות על הידיים שלהם", הדגישו.

במסגרת המאבק נגד אלימות כלפי נשים ביקרו השבוע פעילי סיעת חד"ש בהסתדרות במוסד הביטוח הלאומי בנצרת, בבתי החולים האיטלקי, האנגלי והצרפתי. הם הפיצו חומרי הסברה נגד אלימות, כחלק ממבצע להעלאת המודעות במקומות העבודה בעיר. ראש האגף לשוויון חברתי, דח’יל אבו זייד חאמד, יו"ר נעמת במרחב נצרת ריהאם אבו אלעסל ויו"ר מרחב נצרת בהסתדרות כמאל אבו אחמד בליוויה של מאריה קובטי נפגשו גם עם ועד העובדים בעיר.

אירועים מרכזיים לצין היום הבינלאומי ייערכו הערב בתלאביב, בירושלים ובחיפה. ארגוני נשים מסרו "נציין את יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים בהפגנת זעם על ההפקרה המתמשכת של ביטחון נשים במדינה. ניפגש בשעה 19:00 בכיכר הבימה בתל אביב".

עוד בנושא: בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 7):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/11/G45_2020.pdf