מגעים לכינונה מחדש של הרשימה המשותפת לקראת הבחירות לכנסת ה-22

בשבוע שעבר החלו באופן רשמי המגעים לבנייתה מחדש של הרשימה המשותפת. זאת, לאחר יוזמות ציבוריות והצהרות של ראשי חד"ש והמפלגות הערביות בדבר הקמתה מחדש של הרשימה.

ההחלטה לפזר את הכנסת ה-21, עקב הכישלון של נתניהו להרכיב ממשלת ימין גזענית, הייתה הזדמנות למרכיבי הרשימה המשותפת לחזור ולדון בגיבושה מחדש.

ואכן, בימים האחרונים, לאחר תום צום הרמדאן, העלו המגעים הילוך: נציגות של חד"ש נפגשה עם נציגי התנועה האסלאמית, וישיבה נוספת נערכה בין נציגי חד"ש לבין נציגי ועדת הפיוס. בסוף השבוע נפגשו נציגי חד"ש גם עם נציגי בל"ד ותע"ל.

2019-06-16_215414

חד"ש מביעה תמיכה ברעיון של הרשימה המשותפת בשל היותה פרויקט פטריוטי הכרחי נוכח הסכנות הרבות שעל הפרק. ואולם, ההקמה לבדה איננה מספיקה: חד"ש שואפת למצע פוליטי מקיף ולבניית תכנית עבודה עתידית עבור המשותפת. זאת, בשונה מתפישות המצמצמות את רעיון הרשימה המשותפת לתועלת אלקטורלית ולהרכב הרשימה.

מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, מסר: "אנו מזהים כי כל הצדדים מוכנים לגיבושה מחדש של הרשימה המשותפת. זו אינדיקציה חיובית. אנו מקווים שנצא בהקדם עם בשורה חיובית". עאמר הצביע גם על התפקיד החשוב של ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל, של ועד ראשי הרשויות הערביות ושל ועדת הפיוס במאמץ פוליטי זה.

בריאיון לעיתון "אלאתיחאד", שב עמר והדגיש את חשיבותה של הרשימה המשותפת ככוח פוליטי הפועל לבלימת הפשיזם ולביטול "חוק הלאום" הגזעני, כמו גם לבלימת "עסקת המאה" של טראמפ החותרת למחיקת הסוגיה הפלסטינית ולחיסול זכויותיהם של הפליטים הפלסטינים. זאת, נוסף לכל האתגרים הפוליטיים הניצבים בפני האוכלוסייה הערביתהפלסטינית בארץ.

באותו ריאיון סיכם עאמר: "אנו רואים במשותפת כלי מהפכני של מאבק. זו הבחירה הפטריוטית ביותר עבור האוכלוסייה הערבית והכוחות הדמוקרטיים היהודים. אנו שואפים לצרף זרמים חדשים מהחברה הישראלית לרשימה המשותפת, שדלתותיה פתוחות בפני כוחות פוליטיים ערביים ויהודיים המביעים נכונות להצטרף למאבק נגד הפשיזם ונגד כל הסכנות האורבות לחברה שלנו".

אשר למגעים בין מרכיבי הרשימה, מסרה חברת צוות המו"מ ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש): "המשא ומתן החל מיד אחרי עיד אלפיטר. הכיוון חיובי. בבחירות לכנסת ה-21 הרגשנו את החשיבות שייחסה האוכלוסייה הערבית לרשימה המשותפת, והדבר הציב בפנינו אתגר גדול נוכח הריצה בשתי רשימות נפרדות. מאז פיזור הכנסת, הדרישה הציבורית בנושא הייתה חד משמעית. אנו עובדים על כינונה מחדש של המשותפת ימים כלילות.

"אנו ניצבים בצומת דרכים היסטורי בעניין ייצוגם של האוכלוסייה הערבית ושל הכוחות היהודים הדמוקרטיים בכנסת. על כולנו לנהוג באחריות כדי להגדיל את הייצוג הפוליטי שלנו, וכך להגביר את יכולתנו לעצור את הסכנות שטומנת בחובה עוד ממשלת ימין פשיסטית".

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב