מאות פלסטינים וישראלים הפגינו בדרום הר חברון במקום בו נורה בצווארו הארון אבו עראם

מאות הפגינו אתמול (שישי) בדרום הר חברון, במקום בו נורה הארון אבו עראם בצווארו בשבוע שעבר. בהפגנה השתתפו פלסטינים ופעילים ישראלים, ובהם חברי חד"ש ומק"י, והיא פוזרה על ידי הצבא באמצעות גז מדמיע ורימוני הלם.

יצוין שאבו עראם נאבק בין החיים והמוות. הירי הנפשע בו, על כך שניסה לשקם את ביתו ההרוס ולמנוע החרמה של הגנרטור שלו על ידי כוח כובש, הוביל פעילי שלום וסולידריות ותושבי מסאפר יטא למאבק. המפגינים הגיעו אתמול לכביש הגישה להתנחלות הבלתי חוקית אביגיל. בעודם עולים אל הכביש אמבולנס של הצלב האדום עקף אותם במהירות, שכן צעיר נפגע מנפל של תחמושת מבלי קשר להפגנה, ללמדכם על מציאות הקיום במקום.

יצוין שמצדו האחד של הכביש נמצאים הכפרים אתוואני וארכיז בו נורה אבו עראם, ומצדו השני, שטחי אש מלאים בנפילים שנורו בידי הצבא. התושבים נמצאים תחת איום קיומי תמידי להריסת המעט שיש בידם, מבלי יכולת לשפר את חייהם ולשגשג, שכן הכיבוש מבקש שהבתים שבהם הם חיים יהיו שטח אש 918.

חיילי כיבוש נגד מפגינים, אתמול, בדרום הר חברון (צילום: ואפא)

המפגינים צעדו על כביש הגישה במטרה להגיע לתפילת מחאה של תושבי מסאפר יאטא. באמצע הדרך, כלי רכב ממוגנים של המשטרה, המנהל האזרחי, הצבא, מג״ב, רכב רבש״צ ואף רכב סוואנה שחור של השב״כ, נעו לכיוונם במטרה לחסום את המפגינים. אחד ממשתתפי המחאה מסר "ניכר על פניהם של חיילי המנהל האזרחי שהיו המומים מהנוכחות המאסיבית של ישראלים במקום. בעודו מדקלם החייל את השקפתו על החוק, כשהוא עומד על כביש גישה בלתי חוקי המוביל להתנחלות הבלתי חוקית אביגיל, כשנוכחותו במקום אינה חוקית, המפגינים המשיכו בדרכם בכדי להיפגש עם המחאה של התושבים בהמשך הדרך. בעודם מגרדים את קסדתם לנוכח המראה הנגלה בפניהם, נשמע אחד החיילים שואל 'מה עושים? יש פה מלא ישראלים'".

הפלסטינים קראו ״דרישתנו לגיטימית מדינה וזהות!״ ״הארון לא נשכח אותך ונמשיך בשבילך במאבק״ וכן ביוזמתם אף נקראו קריאות בעברית ״לא, לא לכיבוש; כן, כן לשלום!״. כשהמחאות התאחדו החיילים פתחו בירי רימוני הלם וגז לעבר המפגינים השלווים, כשבידיהם כרזות ושלטים נגד הכיבוש וגזל הקרקעות. מהירי נפגעו מפגיעה ישירה פלסטינים ועשרות נחנקו מהגז המדמיע, חובש הסהר האדום נפגע מרימון הלם אשר פגע ברגלו. כמו כן, מפגין פלסטיני קשיש הופל ארצה בידי חיילים ונלקח לטיפול רפואי. התושבים והמפגינים לא ברחו ואף לא וויתרו על זכותם למחות נגד הירי הנפשע ופשעי הכיבוש.

בסיום המחאה ירדו הפעילים לסוכת סולידריות שהקימו למען הארון, עליה התנוססו פניו של הצעיר שנורה וצילום כשהוא נאבק על חייו בבית החולים. באוהל המחאה הפעילים ומנהיגים מקומיים פלסטינים קראו קריאות למאבק משותף, לשיתוף ידע ולהמשך הפעילות בימי שישי.

אחד מפעילי מק"י מסר בתום ההפגנה: "ממבנים ארעיים ותחת כרזות פרסומת ששימשו שלטי חוצות, תושבי ארכיז ותושבי מסאפר יטא משלמים מחיר כבד בגלל הדיכוי של הכיבוש וכדי להיאחז באדמתם. התושבים קוראים לסולידריות ונחושים להמשיך במערכה נגד הדיכוי ולביטול שטח האש 918".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/98699

סרטון ההפגנה, אתמול, בדרום הר חברון:

https://www.facebook.com/Alittihad44/videos/906476720159939