לאחר 70 יום: נמצאה בנהר גופתו של פעילי זכויות הילידים בדרום ארגנטינה

לאחר 70 יום, ביום חמישי האחרון, נמצאה בנהר גופתו של פעילי זכויות העמים המקוריים בדרום ארגנטינה סנטיאגו מלדונדו. עם מציאת הגופה רבבות הפגינו מול "הבית הוורוד", משכן נשיא ארגנטינה שבכיכר מאי בבירה בואנוס איירס, ומול המכון לרפואה משפטית.

מלדונדו, נעלם אחרי עימותים בין שוטרי הג'נדרמריה (משמר הגבול) במהלך הפגנה נגד פינויים של בני הקהילה הילידית מפוצ'ה מאזור פטגוניה, משטח השייך לענקית ההלבשה האיטלקית בנטון.

היעלמותו גרמה למחאות נרחבות של מאות אלפי אנשים בחודשים האחרונים, שמחו בבירה וערי ארגנטינה רבות נגד מה שמזכיר לרבים את ימיה האפלים של החונטה הצבאית ששלטה במדינה בין 1976 ל-1983 בהם "הועלמו" כ-30 אלף פעילים.

2017-10-22_205716

מפגינים בכיכר מאיו דורשים לגלול את האחראים למותו של מלדונדו ביום חמישי שעבר (צילום: נואסטרה פרופואסטה)

בני משפחתו חוששים שכוחות הביטחון עצרו את מלדונדו מבלי לחשוף מה עלה בגורלו אך הרשויות המדינה טענו כי אין עדויות לכך שיש להן קשר למקרה. גם לאחר נחיתת הגופה שבו ודרשו קרוביו לשפוך אור על נסיבות המוות לאחר דיכוי הפגנת בני המפוצ'ה על ידי כוחות הביטחון. הגופה התגלתה ערב הבחירות הטעונות לפרלמנט הנערכות היום ובהן הממשלה הימנית מנסה להגדיל את כוחה ברשות המחוקקת מול האופוזיציה המפולגת.

"חזרנו אחורה 40 שנה, אני לא יכולה לקבל את זה", אמרה רוזה רוזנבליט, בת ה-98, סגנית ארגון זכויות האדם "הסבתות של כיכר מאי". "אני לא יכולה להאמין שזה קורה תחת ממשלה שנבחרה בצורה דמוקרטית". בתקופת הדיקטטורה, היא צעדה בכל שבוע בכיכר מאיו שבבירה בואנוס איירס, הסמוכה לארמון הנשיאות, יחד עם נשים אחרות שדרשו לדעת מה על בגורלן ילדיהן ונכדיהן. "המדינה אחראית להיעלמותו של סנטיאגו", הוסיפה טאטי אלמיידה, פעילה בארגון "אימהות כיכר מאיו".

ארגוני זכויות אדם קראו לממשלת ארגנטינה לערוך חקירה עצמאית סביב היעלמותו. בחודש שעבר, הוועדה להיעלמויות כפויות של האו"ם הפצירה ברשויות לנהל חיפושים נרחבים אחריו של מלדונדו. "כשמישהו נעלם, לא משנה תחת אילו נסיבות, השעון מתקתק, במיוחד כשאותו אדם הועלם בידי כוחות הביטחון", נמסר מארגון משמר זכויות האדם.