מפלה לקומוניסטים בבחירות בצ'כיה: איבדו מחצית הסיעה בפרלמנט

מפלגת ימין ניאוליברלית המתנגדת להגירה רשמה ניצחון גדול בבחירות לפרלמנט בצ'כיה שנערכו בסוף השבוע – כך עולה מספירת כלל קולות הבוחרים שפורסמה הבוקר (ראשון). מפלגת "אנו" של המיליארדר ממוצא סלובקי אנדריי באביש קיבלה יותר מ-30% מהקולות פי שלושה יותר מהמפלגה השנייה בגודלה.

הקומוניסטים שהיו מפלגת האופוזיציה הראשית בפרלמנט היוצא זכו בכ-8% מקולות הבוחרים, לעומת יותר מ-15% בבחירות הקודמות שנערכו ב-2013. לפיכך, בסיעה הקומוניסטית, שהייתה השלישית בפרלמנט היוצא, יכהנו 15 חברים במקום 33. גם המפלגה הסוציאלדמוקרטית שהייתה בשלטון בשותפות עם באביש, ספגה מכה קשה. היא איבדה 45 חברי פרלמנט ונותרה רק עם 15 – בדומה למפלגה הקומוניסטית של בוהמיה ומורביה.

2017-10-22_205701

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של בוהמיה ומורביה, ווייצ'ק פיליפ, אמש במסיבת העיתונאים שנערכה במטה המפלגה בפראג (צילום: המפלגה הקומוניסטית)

במסיבת עיתונאים שכינס אמש (מוצ"ש) מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, ווייצ'ק פיליפ, הסביר את הסיבות למפלה הקשה. לדבריו, חלק לא מבוטל ממצביעי המפלגה החליטו להישאר בביתם – מחאת על השחיתות בשלטון של בעלי ההון ולא להצביע. על פי ועדת הבחירות המרכזית ארבעה מכל עשרה אזרחים לא מימשו בסוף השבוע את זכותם לבחור.

יצוין שבאביש, שנבחר חרף הסתבכותו הפלילית, אמר לאחר פרסום התוצאות כי מפלגתו היא פרואירופית, וכי היא רוצה להיות חלק משמעותי מעיצוב המדיניות החדשה של האיחוד, שלדבריו צריכה לשקף את פרישתה של בריטניה. לא ברור עוד עם מי ירכיב קואליציה, אך הסוציאלדמוקרטים הודיעו כי לא ישבו עמו בממשלה והקומוניסטים הדגישו שיהיו ל"אופוזיציה לוחמת" למדיניות הכלכלית והחברתית של ראש הממשלה הימני.

באביש היה שר האוצר בממשלה היוצאת של בוהוסלב סובוטקה, שהגיש את התפטרותו במאי בעקבות מחלוקות עם באביש סביב עסקיו. ראש הממשלה העתידי של צ'כיה שמר על הפופולריות הגבוהה שלו על אף טענות לניגוד עניינים הקשורים לאחזקותיו בעסקי מזון, כימיקלים וחקלאות, שהועברו לנאמנות מוקדם יותר השנה. החשש העיקרי הוא שבאביש, אחד מבעלי ההון הגדולים במדינה, ישתמש בכוחו העסקי והתקשורתי כדי לחזק את סמכותו כשיהיה בתפקיד ויש המגדירים אותו כ"טראמפ הצ'כי".

באביש גם מואשם בכך שקיבל שני מיליון יורו מהאיחוד האירופי באופן לא חוקי, כשניהל את האימפריה העסקית שלו, בטרם נכנס לפוליטיקה. הוא מכחיש זאת, וטוען כי זאת "עלילה שרקמו מתנגדיו" כדי לסלק אותו.