לאחר 40 יום ו-20 שעות מו"מ: הסתיימה שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים

עיסא קארקע וקדורה פארס, מראשי מועדון האסיר והוועד לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, הודיעו הבוקר (שבת) כי הסתיימה שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל, לאחר 40 יום. על כך מסרה סוכנות הידיעות הרשמית הפלסטינית וואפה. זאת, לאחר שלפנות בוקר הושגו הסכמות עם שירות בתי הסוהר בנוגע לדרישותיהם של האסירים. על פי הידיעה המשא ומתן התנהל בהובלת בכיר פתח מרואן ברגותי, הנחשב למנהיג האסירים השובתים, ונציגים של "ועדת השביתה" והתקיים בכלא אשקלון. השיחות נמשכו 20 שעות ברציפות. חלק לא מבוטל מדרישות השובתים הושגו, נמסר עוד. בעבר סירב שירות בתי הסוהר לדון עם ברגותי בנושא השביתה, שמטרותיה היו בין היתר הענקת ביקור משפחתי נוסף בכל חודש, הצבה של תאי טלפון ציבוריים באגפים הביטחוניים, החזרה של הלימודים האקדמיים לבתי הכלא וערוצי טלוויזיה רבים יותר לצפייה.

2017-05-27_182646

אתמול נמסר שכ-150 אסירים פלסטינים שובתי רעב הועברו לאחרונה לבדיקות בבתי חולים בשל ההחמרה במצבם הרפואי. עקב כך ציינו ב"בצלם" כי "ככל שישראל תמשיך להתעלם ממחויבויותיה כלפי האסירים ותמשיך בהפרת זכויותיהם, מצבם הרפואי ימשיך להתדרדר ויהפוך למסוכן.

יותר מאלף האסירים והעצירים הפלסטינים שפתחו בשביתת רעב ב-17 באפריל העלו שורת דרישות לגיטימיות לשיפור התנאים הבלתי אנושיים שבהם הם מוחזקים, הכוללים: הגבלות קיצוניות על ביקורי משפחות, איסור מוחלט על אסירים "ביטחוניים" לשוחח בטלפון, מניעת גישה לשירותי רפואה וחינוך ברמה נאותה, כליאה בבידוד – שאף היא נחשבת עינוי – והשימוש הפסול במעצר מנהלי, שהוא מעצר ללא משפט. נכון ל-30 באפריל 2017 החזיקה ישראל במעצר מנהלי 486 פלסטינים, כך לפי נתונים שנמסרו משב"ס. מעצר מנהלי הוא אמצעי קיצוני ביותר: עצירים מנהליים אינם יכולים לדעת מתי יצאו לחופשי שכן למרות שכל צו מעצר מוגבל לחצי שנה, אין הגבלה על מספר הפעמים שניתן להאריכו. במהלך השנים עצרו כוחות הביטחון אלפי פלסטינים במעצר מנהלי לתקופות שנעו בין כמה חודשים לשנים אחדות.

כליאתם של פלסטינים כה רבים בבתי כלא בתוך שטחה של ישראל – רובם ללא משפט הוגן וחלקם ללא משפט כלל – וההגבלות הקיצוניות המוטלות עליהם, הן חלק בלתי נפרד ממשטר הכיבוש ומנוגדת לאמנות הבינלאומיות.