יש דין על צעדות השיבה בעזה: 234 הרוגים, 17 חקירות ורק כתב אישום אחד

במהלך הפגנות השיבה שנערך ברצועת עזה ליד הגבול עם ישראל נרשמו 234 הרוגים מירי חיילי צה"ל, נפתחו 17 חקירות והוגש כתב אישום אחד בלבד. כך עולה מנייר עמדה שפרסם הבוקר (שני) ארגון זכויות האדם יש דין תחת הכותרת "יורים ומורחים". נייר העמדה מציג נתונים חדשים על מידת הכישלון של מנגנון הבירור שתפקידו לקיים הערכה עובדתית מהירה במטרה לסייע לפרקליט הצבאי הראשי בקבלת החלטה האם לפתוח בחקירה פלילית, בעקבות אירועי הירי בהפגנות השיבה בעזה בשנים 2017 ו-2018.

הפגנת פעילי שלום בצומת יד מרדכי בעקבות הטבח במפגינים הפלסטינים בעזה, 31 במארס 2018 (צילום: "אקטיבסטילס)

לדברי יש דין "בעוד שאחת המטרות המרכזיות של עצם הפעלת המנגנון הייתה הצורך להבטיח מהירות ואפקטיביות של מנגנוני החקירה והאכיפה בבירור חשדות, הנתונים מעידים בעיקר על הימשכות הבלתי סבירה של הליכי הבדיקה והחקירה. המשמעות של גרירת רגליים כה משמעותית בשלב שבו טרם הוחלט על פתיחה בחקירה היא שגם אם חקירה כזו תפתח בסופו של דבר, הרי שהיא נדונה מראש לכישלון".

הטבח במפגינים הפלסטינים "הוא השילוב של הוראות פתיחה באש מתירניות כלפי מפגינים לא חמושים ביחד עם מערכת אכיפת חוק הפועלת כדי למנוע חקירה אמיתית ויעילה של הרג מפגינים הוא שילוב קטלני. המשמעות היא אבדן מצער ומיותר של חיי אדם רבים, היעדר אחריותיות בעקבות פגיעה בחפים מפשע והותרתם של תושבי רצועת עזה חסרי הגנה אל מול האפשרות של נטילת חייהם". ועוד נמסר כי הנתונים על עזה מצטרפים לנתונים החמורים המעידים על היעדר אכיפת חוק על חיילים שפגעו בפלסטינים (בגדה ובעזה) בשגרה וכן לתוצאות העלובות של חקירות אירועי "צוק איתן". מנתונים שהצבא העביר ליש דין לגבי חקירת אירועים שבהם חיילים נחשדו בפגיעה בפלסטינים בשנים 2018-2017, רק 3.2% מהחקירות שנפתחו הובילו להגשת כתבי אישום, בעוד ש-80% מהתלונות נסגרו מבלי שנפתחה חקירה פלילית.

צוין שכתב האישום הבודד שהוגש בעקבות הריגתו של נער בן 14 והאופן המקל שבו הסתיימו ההליכים המשפטיים בעניינו "חושף שרשרת עמוקה של מחדלים. ממצאים אלה מצטרפים למידע קודם שפרסמו יש דין ואחרים, המעיד על אי תפקוד מערכת אכיפת החוק ועל מתן חסינות לחיילים ישראלים בעקבות פגיעה בפלסטינים" נכתב בנייר העמדה החדש.

לעיון בנייר העמדה: https://bit.ly/335mJC6