ישראל צמצמה את הדלק לעזה ואספקת החשמל ירדה ל-4 שעות ביממה

ממשלת הימין הודיעה אתמול (שני) שתגביל את העברת הדלק לרצועת עזה. לפי החלטת ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, ישראל תאפשר הכנסה רק של מחצית מכמות הדלק שמיועד להפעלת תחנת הכוח היחידה ברצועה "עד להודעה חדשה". על פי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ההחלטה התקבלה "בעקבות ירי הרקטות על ישראל".

תחנת הכוח ברצועת עזה: אספקת חשמל ל-4 שעות ביממה (צילום: גישה)

 

יצוין שברצועה מחסור חמור וכרוני באספקת חשמל, שבהם תלויים שירותי החירום, מוסדות הבריאות והתעשייה, משקי הבית והתשתיות, החסרות ממילא. הדלק שנכנס לרצועה מאז אוקטובר 2018 הוא חלק מתרומה של ממשלת קטאר, ומשמש להפעלה של שלוש מתוך ארבע טורבינות בתחנת הכוח. לפני שהתקבלה ההחלטה על הקיצוץ, ייצרו הטורבינות כ-65 מגה וואט, ואספקת החשמל לתושבים נעה בין 6-8 שעות, ואחריהן לפחות 8 שעות נתק.

לפי מקורות בחברה לחלוקת חשמל ברצועה, להחלטה של ישראל השלכות ישירות על אספקת החשמל לתושבים. אם תמשיך ישראל להגביל את כניסת הדלק, אחת משלוש הטורבינות בתחנה תושבת והתחנה תוכל לייצר רק כ-40 מגה וואט. האספקה לתושבים עלולה לרדת ל-4 שעות חשמל רצופות בלבד.

מארגון "גישה" נמסר ש"ירי בלתי מובחן לעבר ריכוזי אוכלוסייה מנוגד לחוק הבינלאומי ואין לו הצדקה. נזכיר כי העיקרון לפיו אזרחים הם מטרה אסורה לפגיעה או לענישה מחייב את שני הצדדים. שוב בוחרת ישראל לנקוט בצעד אכזרי ובלתי חוקי של ענישה קולקטיבית, ומצמצמת במכוון אספקה של מצרך הומניטרי במטרה מוצהרת לפגוע בכלל האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. להחלטה לעצור את הדלק לתחנת הכוח אין כל קשר לביטחון תושבי ישראל, והיא מעשה פסול. על ישראל לבטל מיד את ההחלטה ולאפשר הכנסה סדירה ומלאה של דלק לרצועה".