יוזמה הקורמת עור וגידים: המוזיאון הפלסטיני לאמנות מודרנית

בפאריס נפתחה בסוף החודש שעבר התערוכה "למען מוזיאון לאמנות מודרנית בפלסטין". מאחורי הכותרת המסקרנת עומד הצייר הקומוניסטי הצרפתי ארנסט פיניוןארנסט, מייסד האיגוד הציירים והאמנים של הקונפדרציה הכללית של העובדים ((CGT ואמן נודע.

2017-03-11_171718

עבודה של ארנסט פיניוןארנסט ברצועת עזה (צילום: הומניטה)

הרעיון העומד מאחורי התערוכה: להקים בביר זית מוזיאון פלסטיני לאמנות מודרנית, שבו יוצגו מיטב היצירות מכל העולם, ליד המוזיאון הלאומי שהוקם אשתקד. אמנם משכנו הקבוע של המוזיאון טרם נבנה, אך אמנים ונדבנים כבר תרמו יותר מ-100 יצירות אמנות מודרניות ובנות זמננו. היצירות מוצגות החודש במכון העולם הערבי שמנהלו, שר התרבות והחינוך בממשלת צרפת לשעבר ז'אק לאנג, הוא תומך נלהב ברעיון העומד בראש "האגודה למען האמנות מודרנית ובת זמננו בפלסטין". זו עמותה ללא מטרות רווח שהוקמה על מנת לרכז את המאמצים להקמת המוזיאון.

לאנג אף חתום יחד עם הסופר אליאס סנבר, שגריר פלסטין במוסדות אונסק"ו, על הסכם עם הרשות הפלסטינית לשם הקמת המוזיאון, שלדבריו "שואף להיות המוביל במזרח התיכון ביצירות אמנות מתקופתנו ומכל העולם".

בשיחה עם העיתון "הומניטה" הסביר סנבר: "הקמת המוזיאון היא חלק ממערכה רחבה יותר לבניית המדינה הפלסטינית. אנו תקווה שמשכנו הסופי יהיה במזרח ירושלים, בירתה של המדינה הפלסטינית העצמאית. זה נדבך נוסף במאבק לשחרור לאומי – יש לאפשר לעם הפלסטיני את הנגישות המרבית והבלתי אמצעית לאמנות ולתרבות. ברצועת עזה פגשתי ציירים שלא נכנסו מעולם לתערוכה או למוזיאון, שלא מכירים יצירות אמנות זולת אלה שהן פרי עבודתם של עמיתיהם ברצועה, ושהמגע היחיד שלהם עם עולם האמנות נעשה באמצעות ספרים או כתבי עת".

פיג'וןארנסט מקווה, באמצעות המוזיאון, להציג את כל הזרמים החדשים באמנות במאה השנים האחרונות בציור, בפיסול, בווידאו ארט, בצילום ואף בגרפיטי. היקף היצירות שנתרמו למוזיאון כבר עולה על אפשרויות האחסנה, וכעת מתכננים "תערוכות ניידות" שיוצגו ברחבי אירופה, שמטרתן כפולה: להפיץ את דבר קיומה של היוזמה ולצרף לעמותה תומכים נוספים. תערוכה ראשונה תתקיים, ייתכן שכבר בשנה הקרובה, במוזיאון הפלסטיני הלאומי ברמאללה. יצוין שמאז שנפתחה התערוכה בפאריס, לפני כשבועיים, נתרמו שמונה יצירות נוספות של אמנים בעלי שם עולמי. "אילולא העבודה ההתנדבותית והתרומות שערכן מיליונים – לא יכולנו לקדם את הרעיון", הדגיש סנבר.

הידיעה עומדת להתפרסם במדור 'תרבות' בגיליון "זו הדרך" הקרוב