ח"כ תומא-סלימאן מציעה להקים רשות לאומית למאבק באלימות במשפחה; מחאות בת"א וברמלה בעקבות רצח נשים

הכנסת ציינה אתמול (שני) את היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה לשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת), פתחה את האירוע המרכזי בדקת דומיה לזכר כל הנשים שנרצחו, ולכבוד כל הנשים והנערות שנאבקות יוםיום בכל סוגי האלימות המופעלים נגדן. יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, השתתף האירוע ואמר: " השנה האחרונה רשמה שפל חדש במקרי רצח של נשים. 300 נשים נרצחו ב-15 השנים האחרונות ע"י בני זוגן לפי דו"ח ויצ"ו. זה קורה בכל הקבוצות והמגזרים, כך שאף אחד מאיתנו כבר לא יכול לומר שאצלנו זה לא קורה. זו מגיפה, וכל עוד לא תחלחל ההבנה שאלימות היא קו אדום, כנראה ששום חוק לא יעזור. כולנו מחויבים לחזור ליסודות, לחינוך ולהבנה, שאלימות היא לא אופציה בשום אופן ושום מצב".

חברי וחברות כנסות הקריאו שורת עדויות אנונימיות של נפגעי אלימות, על סוגיה השונים, כדי לתאר את קשת הקשיים והאתגרים, העומדים בפניהם. לאחר מכן אמרה יו"ר הוועדה: "רצינו שקולן של הנשים האלה יהיה איתנו פה, אבל העדויות האלה גם מכוונות אצבע מאשימה כלי החברה וכלפי הממסד. כל עוד שנרצחת אישה אחת, כל עוד יש נשים שסובלות, אנחנו לא עשינו מספיק". שלי מזרחיסימון, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, סקרה את מחקרה המרכז את הנתונים השונים לגבי תופעת האלימות כלפי נשים בישראל לשנה החולפת, ובראשם הנתון כי  80% מהנשים שנרצחו בישראל בשנים 2013-15 נרצחו בשל היותן נשים, ובשנת , מבין הנשים שנרצחו 2015 למעלה משליש הן ערביות ולמעלה משליש הן עולות.

הדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי בחודשים ינואראוקטובר 2015 נפתחו במשטרת ישראל 3,727 תיקים בגין תלונות על עבירות מין נגד נשים. לשם השוואה, בכל שנת 2014 נפתחו בסה"כ 4,096 תיקים בגין אותן התלונות. לעומת זאת, בחודשים ינואראוקטובר 2015 הוגשו 486 כתבי אישום בלבד בגין עבירות מין כלפי נשים ובכל שנת 2014 הוגשו 686 כתבי אישום בגין עבירות אלו.

2015-11-24_165115

יו"ר הכנסת אדלשטיין וח"כ תומאסלימאן ביום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שנערך אתמול בכנסת (צילום: אל אתיחאד)

יו"ר הוועדה הציגה את ההצעה שגובשה בוועדה כבסיס להקמתה של רשות לאומית למניעת אלימות במשפחה וכנגד נשים. "אנחנו רוצות גוף ממשלתי שראש מעייניו ועניינו היחידי הוא המאבק באלימות. ישנו צורך משמעותי בהקמת גוף ריכוזי שיתווה מדיניות כוללת לצד תכניות פעולה ייחודיות לאוכלוסיות השונות שמצריכות טיפול ייחודי", אמרה יו"ר הוועדה.

"על פי הצעתנו, הרשות תקבע תכנית לאומית כוללת למאבק באלימות בכלל ובאלימות נגד נשים בפרט, תפקח על יישום המדיניות, תקבע תכניות להכשרת הגורמים המטפלים ותבנה מאגר מידע בנושא האלימות במשפחה. הסמכויות והביצוע יישארו בתוך המשרדים, אבל הפיקוח ייעשה ע"י הרשות. הצוות המתפעל של הרשות יורכב מנציגי המשרדים, אשר יקצו כל אחד תקן קיים של מומחה לנושא", אמרה עוד ח"כ תומאסלימאן והוסיפה "הרצוי היה להקים גוף סטטוטורי שלא שייך שום משרד, אבל המצוי הוא להתחיל תחת משרד ממשלתי כדי לדלג על מכשולים. זהו מודל אשר מנסה לוותר על המכשול של הוספת תקציבים. בהחלט יש צורך להוסיף תקציבים אבל אפילו את התקציב הקיים אפשר לנצל בצורה טובה יותר".

"עצם פעילות של תת הוועדה, אשר מקיימת דיונים ברצינות, זה אומר שיש רצון טוב בדרג הפוליטי, ואני מקווה שלמרות הביקורת, הרצון הטוב יישאר והעבודה הטובה תימשך. ועדיין, הפתרון של עוד מאותו דבר הוא לא מספיק. אם קיימת רשות למאבק בסמים ומאבק בתאונות דרכים, אז חצי מהחברה זה לא מספיק חשוב כדי להקים בשבילו רשותלמה האסימון לא נופל כשזה נוגע לנשים? כי אנו כנשים לא יודעות להפעיל את הכח הפוליטי שיש בידיים שלנו. הגיע הזמן להקים לכל האנשים והילדים האלה רשות שתטפל נטו בנושא הזה. בשבילי זה יהיה נושא דגל ומקווה שיהיו לי שותפים ושותפות לדרך", סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן.

מוקדם יותר היום קיימה הוועדה דיון לרגל פרסום הדו"ח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה ומינית, ואמש סיירה הוועדה באתרי זנות בתל אביב בליווי הצוות המקצועי של מרפאת לוינסקי והמרפאה הניידת. על פי הדו"ח, בשנת 2014 הגיעו 40 אלף פניות למרכזי הסיוע, 8,938 מתוכן חדשות. מדובר בעליה של 3.5 אחוז לעומת מספר הפניות ב-2013 (8637) ועליה של 13 אחוז במשך חמש השנים האחרונות (7594 פניות בשנת 2009). כרבע מהפניות הן בגין פגיעה מינית בתוך המשפחה. בנוסף, נרשם גידול של חמישה אחוזים במספר תיקי עבירות המין שנפתחו במשטרה: 5,974 תיקי עבירות מין נפתחו בשנת 2014 לעומת 5704 תיקים שנפתחו בשנת 2013.

עוד עולה מדו"ח האיגוד כי 84 אחוז מכלל הפניות הן על פגיעות בנשים ו-16 אחוז מהם על פגיעות בגברים. כרבע מהפוגעים הם הורים או בני משפחה ועשרה אחוזים נוספים מהפוגעים הם בני זוג. 25 אחוז מהפוגעים הם שכנים או מכרים. מבחינת חלוקה על פי פגיעה עולה כי 34 אחוזים מהפונים דיווחו על אונס או על ניסיון אונס ו-24 אחוזים דיווחו על גילוי עריות (תשעה אחוזים על ידי הורה ו-15 אחוז על ידי בן משפחה אחר). 12 אחוז מהדיווחים התייחסו להטרדה בעבודה ו-13 אחוז על מעשה מגונה. הדו"ח מציג מציאות עגומה של חוסר אמון ומלמד כי רק 13 אחוז מהפונים למרכזי הסיוע במהלך 2014 גם הגישו תלונה למשטרה.

ביום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים, שיצוין מחר (רביעי), יתקיימו פעולות מחאה במרכז תלאביב וברמלה. מארגנות האירוע בת"א מסרו: "אנחנו יוצאות ויוצאים להזכיר – נשים זכאיות לחיים בביטחון. אלימות כלפי נשים היא תופעה חברתית נפוצה הבאה לידי ביטוי בשלל דרכים: פיזית, מינית, רגשית, מילולית וכלכלית". ועוד: "אנחנו יוצאות לרחוב וקוראות לרשויות לקחת אחריות על ביטחונן של נשים באמצעות חקיקה והפניית משאבים. אנחנו מזכירות כי מרחב בטוח מהטרדות, יחס שוויוני ומכבד, עצמאות כלכלית הן זכויות בסיסיות של כל איש ואישה. אלימות כלפי נשים היא בעיה חברתית של כולנו". ההפגנה בת"א תצא מכיכר רבין בשעה 18:30 עד לרחבת מוזיאון ת"א ברחוב שאול המלך. ב-19:45 תתקיים עצרת במקום. כמו כן, עמותת נעם, פעילים חברתיים ברמלה ובלוד והוועדה למאבק ברצח נשים, יערכו הלוויה סמלית לאחתעשרה הנשים שנרצחו השנה בשתי הערים. ברמלה, תוצב סוכת אבלים, שבה נקרא הציבור להביע את זעזועו נוכח מרחץ הדמים. טקס המחאה ברמלה יתקיים בשעה 16:00 ברחבת בית המשפט, מול תחנת המשטרה.