ח"כ תומא-סלימאן לבכירי קשת: גבו את הנשים שנחשפו ותפטרו את גלעדי

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) שלחה הבוקר (רביעי) מכתב חריף ליו"ר שידורי קשת, דרורית ורטהיים, בו דרשה מהחברה לגבש מדיניות נוקשה בסוגיית ההטרדות המיניות ולגבות נשים שחשפו מקרים של הטרדה בחברה. המכתב נשלח בעקבות חשיפת ההאשמות החמורות נגד נשיא קשת, אלכס גלעדי, על הטרדות מיניות ואונס של נשים שעבדו או ביקשו להשתלב בעבודה תחתיו והאי מייל בעל האופי המיני הבוטה שהפיץ הבמאי יורם זק לעובדי החברה לפני כ-7 שנים.

2017-11-08_201341

את המקרים שנחשפו בימים האחרונים בתקשורת כינתה ח"כ תומאסלימאן "מזעזעים" ואמרה כי "אסור בשום אופן לעבור עליהם בשתיקה". כמו כן, דרשה מהחברה "לנקוט עמדה ברורה וחד משמעית נגד אירועים אלו, ולהעביר מסר נוקב לשאר העובדות והעובדים שהחברה אינה מגלה שום סובלנות כלפי המטרידים, יהיה מעמדם בחברה אשר יהיה. עוד  הוסיפה כי "את ציבור העובדות בכלל, והנשים שחשפו את סיפוריהן בפרט, צריך לגבות ולחזק" וכי "לאור החשיפה, מצופה כי ייעשה בדק בית אמיתי וחקירה מקצועית שמבקשת לבדוק האם היו מקרים דומים בעבר עם נשים נוספות".

בנוסף, התייחסה ח"כ תומא סלימאן למקרים מהעבר שנחשפו כעת ואמרה כי "הגם ומדובר בסיפורים שלכאורה יש לגביהם התיישנות משפטית, אלא שברור כי אין התיישנות מוסרית בנושאים אלו. לכן יש חשיבות רבה בלחקור את האירועים בהקדם האפשרי תוך כדי שהחשודים מושעים מתפקידם".

ברוח זו, תקיים בשבוע הבא הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי דיון בנושא הקמפיין הבינלאומי, במסגרתו מיליוני נשים וגברים הזדהו ברשתות החברתיות כמי שעברו הטרדה או תקיפה מינית על ידי שימוש בהאשטאג #MeToo (#גם אני), לשם העלאת המודעות להיקפי התופעה העצומים. חלק מהנחשפים אף תיארו בפוסטים שכתבו את שעבר עליהם. הקמפיין החל לאחר חשיפת פרשת המפיק ההוליוודי הארווי ויינסטין המואשם בעשרות מקרים של תקיפה מינית ואונס וצבר תאוצה בעולם כולו, גם בישראל. הדיון יתקיים ביום שלישי הקרוב, 14 בנובמבר, בשעה 10:30 ויעסוק במשמעויותיו והשפעותיו של הקמפיין על המאבק בתופעת ההטרדות והתקיפות המיניות בישראל ובשאלה: "מה קורה ביום שלאחר החשיפה?".  

יצוין ש"קואליציית שותפוֹת", המאגדת תחתיה 15 ארגוני נשים, פנתה אמש יחד עם קבוצת ארגונים, אקדמאיות ונשות ציבור למנכ"ל קשת אבי ניר ויו"ר קשת ורטהיים. במכתב, שעליו חתומות נציגות ארגונים רבים כמו שדולת הנשים בישראל, "איתך" — משפטניות למען צדק חברתי, "אחותי למען נשים בישראל", איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ועוד, הועלתה דרישה לפטר את גלעדי ואת הבמאי זק. "בימים האחרונים נחשפו וצפו מחדש עדויות על מספר אירועים חמורים הקשורים בהתנהגויות אסורות ומזעזעות של אלכס גלעדי, נשיא קשת, ושל יורם זק, מפיק בכיר בחברה", נכתב במכתב".

בהמשך המכתב כותבות נציגות הארגונים: "אנו פונות ופונים אליכם היום בדרישה לנקוט עמדה ברורה בנושא התרבות הארגונית הקשה במסגרתה התקבלו והוכלו המעשים הללו, ולשקול את ניתוק את קשרי העבודה עם גלעדי וזק. איננו מחפשות את דמם של אלה. אלא, דורשות ודורשים הבהרה החלטית וברורה של קשת כמעסיקה מובילה בשוק הישראלי, אשר איפשרה לאותם אנשים לנצל את כוחם זמן רב מדי".

באשר למיילים המיניים שכתב זק ובהם התייחס בין השאר לזקפת הבוקר שלו, כתבו נציגות הארגונים כי "הנהלת החברה ידעה על האירועים ועדיין איפשרה לאדם הזה, על התבטאויותיו חסרות הרסן כלפי מאות עובדות ועובדי החברה וכלפי משתתפות תוכנית 'האח הגדול' ואחרות (ביניהן דנה רון), להמשיך לשמש בעמדות בכירות בחברה, ולנצח על תוכן מרכזי משודר אשר חשוף לציבור הרחב". הארגונים הוסיפו כי "הצפת הפרשות הללו מחייבת בדק בית אמיתי וכן בחברה".

נציגות הארגונים מציינות כי הן מגבות את תגובתה של דרורית ורטהיים, אשר הבהירה אתמול כי היא עומדת לצד ליבנה וקוטלר. "עמדתה של ורטהיים אמיצה וראויה לכל שבחאנו קוראות כעת לשידורי קשת לעמוד מאחורי עמדה נחרצת זו ולגבות אותה בתהליך רחב ומעמיק".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, שיגרה גם כן מסר תקיף: ״תם עידן המליםכוונות נמדדות במעשים ובפעולות ולא בהצהרות בתקשורת. התנהגויות אלו בין אם נעשו לפני 30 שנה ובין אם היום, הן לא מקובלות וגובלות בפלילים, ולכן אין מקום לאנשים אלו בשידורי קשת".

מנכ"לית קואליציית שותפוֹת, קרן גרינבלט, הוסיפה "אני שמחה שיש התעוררות ציבורית בנושא. קשת היא חברה פרטית אבל התפקיד שלה ציבורי, ומעסיקים בכל המשק רואים ולומדים מאיך שהיא מגיבה למקרים כאלה. כל השנים שניתן גיבוי בקשת ובמקומות חשובים נוספים לבכירים שניצלו את מעמדם כדי להשתולל ולהטריד, שהיו כאלה שידעו שאף אחד לא ייגע בהם כי יש להם ערך גדול מדי לארגון — זה נתן אור ירוק לגברים להמשיך לפגוע. בעבודה קשה אנחנו מצליחות סוף סוף לגייס את הציבור ולשנות את הנורמות, וכדאי שקשת ינצלו את המומנטום ויובילו עכשיו את הדרך".