ח"כ תומא-סלימאן: הפרקליטות מזלזלת בנשים פלסטיניות שנחקרו תוך שימוש בשיטות פוגעניות ומשפילות

 

בג"צ דן באחרונה בעתירה שהגיש הוועד הציבורי נגד עינויים על דרכי החקירה שנוקט השב"כ כלפי נשים. נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור נזפה במדינה על כך שלא השלימה את הבדיקה בעניינן של העותרות כפי שהתחייבה בדיון הקודם, אך נתנה לה ארכה של 20 יום להשיב. יו"ר ועדת הכנסת למעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) שנכחה בדיון ביקרה אף היא את התנהלות המדינה ואמרה: "שוב הפרקליטות מזלזלת גם בבית המשפט ובעיקר בנשים הפלסטיניות שנחקרו תוך שימוש בשיטות פוגעניות ומשפילות".

2015-07-30_195422

העתירה הוגשה לפני כשנתיים בשמן של שש נשים פלסטיניות, ונוגעת לשיטות החקירה ולזמן הארוך שלוקח למבת"ן (הגוף הממונה על בדיקת תלונות על חוקרי שב"כ), לברר את תלונותיהן. ההכרעה בעתירה נדחית מאז בשל סחבת שנוקטת המדינה, מה שמוסיף קשיים על הנשים שעברו את העינויים. עדויות הנשים בעתירה חושפות מסכת דומה של עינויים, דבר המעלה חשד לקיומו של נוהל ייחודי לחקירת נשים פלסטיניות, בין היתר כפיית קרבה פיזית לגברים ושלילת גישה לאמצעי היגיינה נשית.

 

בעתירה מבקש הוועד לחייב את השב"כ ליצור נוהל לחקירת נשים שמבהיר את גבולות המותר והאסור. כמו כן דורש הוועד להורות למבת"ן לקבוע נוהל פומבי הכולל סד זמנים, אשר יסדיר את אופן בדיקת התלונות המעלות חשד לשימוש בעינויים והתעללות וייתן עדיפות לבדיקת תלונות נשים.