ח"כ איימן עודה מברך על ביטול חוק ההסדרה: המאבק בכיבוש והסיפוח יימשך

בג"ץ הורה אמש (שלישי) על ביטול "חוק ההסדרה" שנועד להכשיר בנייה בהתנחלויות בשטחים הכבושים על קרקע פלסטינית פרטית על ידי הפקעת זכויות השימוש בקרקע מבעליה. בג"ץ ביטל את החוק בטענה כי הוא אינו חוקתי. החוק עבר בכנסת בפברואר 2017, אך הוקפא על ידי בג"ץ עד הכרעה בעתירות שהוגשו נגדו.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) בירך עותרים נגד חוק ההסדרה. לדבריו "ניצחון חשוב לפלסטינים שאדמתם הפרטית נגנבה בידי מתנחלים. עם זאת חשוב לומר שכל עוד ממשיכים את הכיבוש ומתכוננים לסיפוח הפסיקה מזכירה שופט שרק אוסר על שודדי בנק לגנוב את הארנקים של בני הערובה". לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) מסר "אני שמח שבג"ץ ביטל את חוק הסדרת הגזל המתנחלי, חוק גזעני שנועד לאפשר ל'בני העם הנבחר' לגזול מרכושם של בני עם אחר. נמשיך להיאבק לפינוי כל ההתנחלויות ולהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, זה הפתרון היחיד שיבטיח שלום." חברם לסיעה, ח"כ יוסף ג'בארין, הוסיף ש"אי אפשר להסדיר כיבוש ונישול. לא בחקיקה, ולא בתכניות סיפוח ואפרטהייד משיחיות. טוב עשה בג"ץ שפסק נגד גזל קרקעות פרטיות של פלסטינים לטובת מתנחלים. עכשיו עלינו להעלות הילוך במאבק נגד הסיפוח המסוכן. ביחד נוכל לעצור אותו."

לדברי האגודה לזכויות האזח חוק ההסדרה "נולד בחטא, וטוב שבג״ץ ביטל אותו. זהו חוק לא חוקתי ולא מוסרי, שכל מטרתו היתה להכשיר עבירות חמורות של גזל אדמות. זו היתה בושה שחוק כזה נכלל בספר החוקים של המדינה. לכן, פסילת חוק ההסדרה לא משמחת, אלא מובנת מאליה. גזל של אדמות פרטיות הוא לא חוקי ולא מוסרי בין אם הוא נעשה בחוק לא חוקתי, בין אם בצו צבאי פסול או בכל דרך אחרת. פסיקת בג״ץ מאשררת את מה שאמרנו, ועכשיו על המדינה לאכוף את הדין על גוזלי הקרקעות ולהשיב את האדמות לבעליהן החוקיים".

לדברי יש דין "בהחלטתם הכירו שופטי בג״ץ במעמדם המיוחד של מיליוני הפלסטינים שחיים תחת הכיבוש והשלטון הישראלי, ובזכותם להגנה מפני צעדים שפוגעים בזכויותיהם הבסיסיות. אף שבית המשפט נמנע מלהכריע בסוגיית סמכות הכנסת לחוקק בשטחים כבושים שנמצאים מחוץ לריבונות ישראלית, הוא קבע כי היא מעוררת קשיים לא מבוטלים וכי אינה נקיה מספקות. זהו כרטיס אדום למדיניות הסיפוח והנישול שמובילה ממשלת נתניהו. שבועיים לפני מימוש רעיון הסיפוח הקיצוני בית המשפט חיזק את הטענה כי אם ישראל תמשיך בתוכניות היא תממש בפועל את הפגיעה שבית המשפט פסל".