חיסון לכל: ישראל חייבת לקחת אחריות לחיסונים של כלל התושבים בין הירדן לים התיכון

הרשימה המשותפת השיקה השבוע בתל-אביב ובנצרת את קמפיין הבחירות שלה לכנסת ה-24. בפתח הכינוס שנערך במלון רמדה בנוף הגליל אמר יושב ראש הרשימה, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "כולם רוצים את הקולות של הציבור הערבי כי הימין הבין שהוא לא יכול איתנו וכי המרכז-שמאל לא יכול בלעדינו", הדגיש (ר' ידיעה בעמ' 4). באירוע השתתפו גם יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, ויו"ר בל"ד ח"כ סאמי אבו שחאדה. נאומיהם עסקו כמובן בשאלות פוליטיות, אך השלושה הקפידו גם לקרוא לציבור להתחסן.

אכן, החיסון הוא כלי מרכזי במאבק בנגיף הקורונה הקטלני. מרכזי אבל לא בלעדי. מדיניות הממשלה הולמת חשובה אף היא במערכה הקשה, אבל בכך נכשלה ממשלת הימין כישלון חרוץ. עד כה מתו בישראל יותר מ-5,500 איש כתוצאה מהנגיף – נתון שאינו ניתן להצדקה. נכון, בלתי-אפשרי למנוע לחלוטין תמותה במגפה, אבל אפשר לצמצם מאוד את ממדיה.

לדוגמא, בקובה, מדינה ענייה ובעלת אוכלוסייה דומה בגודלה לישראל, הנאבקת זה 60 שנה נגד מצור אמריקאי חסר תקדים, נרשמו עד כה פחות מ-300 מתים במגפה – כ-5% בלבד מסך המתים בישראל (על הטיפול בנגיף בישראל ובעולם, ר' עמודים 5, 6 ו-8). אבל הקף המחדל של ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו עלול להיות גדול הרבה יותר. "ישראל תהיה המדינה הראשונה שתצא מהקורונה" – הכריז נתניהו בפומפוזיות לא פעם, כשהוא מתעלם מכך שעשרות מדינות, מניו-זילנד הקטנה ועד סין הענקית, כבר נחלצו מהמשבר. ממשלתו של נתניהו אף מסרבת בעקשנות לכלול במבצע החיסונים את הפלסטינים שתחת כיבוש ישראלי בגדה המערבית וברצועת עזה. זאת, חרף הצהרותיהם של ראשי משרד הבריאות כי הנגיף אינו מכיר במחיצות פוליטיות וכי זה אינטרס ישראלי שכל האוכלוסייה שבין הירדן לים התיכון תהיה מחוסנת בפני הנגיף.

לפני כחודש נדרשה מערכה כדי לאשר את מתן החיסון לעצירים ולאסירים, בהם פלסטינים. לאחר מכן נפתחה מערכה (שטרם נסתיימה) לחיסונם של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט השוהים בישראל. בשבוע שעבר, ולאחר לחצים בינלאומיים כבדים, אפשרה ישראל מעבר של כמות מוגבלת של חיסונים מסוג "ספוטניק" לרצועת עזה ולגדה. עתה, משרד הבריאות מבטיח (אך טרם קיים) לחסן את הפועלים הפלסטינים המועסקים בישראל. ומה לגבי מיליוני הפלסטינים הנותרים? עבורם אין שום פתרון. אך חרף ההתעקשות הקולוניאלית של ממשלת הימין, נאלץ האוצר להוציא מיליוני דולרים על מנת לספק חיסונים ל…סוריה, באחת מעסקות החלפת השבויים המוזרות בתולדות ישראל. העניין נעשה גרוטסקי יותר היום (שלישי) כאשר לשכת ראש הממשלה הודיעה כי  "כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש הוחלט לסייע עם כמות סמלית של חיסונים" עבור המשטרים המושחתים של הונדורס וגואטמלה במרכז אמריקה. זאת "כדי להודות" על העברת השגרירויות לירושלים. יצוין שכמות חיסונים אינה "סמלית" – מדובר באלפי חיסונים.