חופש הביטוי: בית המשפט העליון קיבל הערעור של גלריית ברבור הירושלמית

בית המשפט העליון קיבל השבוע חלקית את הערעור של גלריית ברבור שפעלה בשכונת נחלאות בירושלים, וקבע כי על בית המשפט המחוזי לבחון את טענותיה כי העירייה פינתה אותה ממניעים פוליטיים. זאת, לאחר שעתירת עמותת בר קיימא לבית המשפט לעניינים מנהליים נדחתה על הסף מבלי לבקש את תגובת העירייה. "השתלשלות הענייניםמעלה שאלה בהתייחס לטענת העירייה כי הטעם היחיד לפינוי הגלריה היה הצורך במבנה לגן ילדים", ציין השופט עוזי פוגלמן בפסק הדין.

הגלריה פעלה במבנה של העירייה בשכונת נחלאות במשך שנים רבות, אך לאחר שאירחה הרצאה של "שוברים שתיקה" הגישה העירייה בשנת 2017 תביעת פינוי נגדה. במשך זמן ממושך התנהלו הליכים משפטיים בנושא, ובמהלך תקופה זו גם ניסתה העירייה למנוע אירועים שונים בגלריה כמו השקת ספר על הנכבה ומפגש על טקס הזיכרון המשותף לישראלים ופלסטינים. בחודש מארס דחה בית המשפט המחוזי את טענות עמותת בר קיימא המפעילה את הגלריה כי הפינוי נעשה מטעמים פוליטיים ולא בשל הצורך במבנה לגן ילדים, וקבע כי עליה להתפנות עד חודש אפריל. הגלריה פונתה ועברה לפעול במקום פרטי, אולם בעמותה המשיכו בהליכים המשפטיים.

"בית המשפט העליון פסק בערעור שהגשנו על החלטת בית המשפט המחוזי שאישר לעירייה לפנות את הגלריה ממקומה. הטענה המרכזית שלנו לאורך כל הדרך היתה שהסיבה העומדת ביסוד דרישת פינוי המבנה היה הרצאת שוברים שתיקה ואירועים נוספים שנערכו בגלריה ולא נשאו חן בעיני השרה מירי רגב והנהלת העירייה. המניע להחלטת הפינוי פוגע בחופש הביטוי ונוגד את החוק ואת פסיקת בית המשפט העליון. לצערנו בכל הדיונים שנערכו נמנעו בתי המשפט מלדון בנושא חשוב זה, חופש הביטוי, והעדיפו לשים את הדגש על נוהל הקצאות נכסים ובירוקרטיה", מסרו פעילי הגלריה.

התערוכה המוצגת כעת בגלריית ברבור במשכנה החדש (צילום: ברבור)

יצוין שאת המאבק מלווה מזה ארבע שנים חבר מועצת העיר עו"ד יוסי חביליו אשר בעבר ייצג אותה בהתנדבות, בדיון בבית המשפט העליון הופיעה מטעם ברבור עו"ד בתיה קאופמן. עו"ד חביליו מסר ש"מדובר בהישג אדיר לחופש הביטוי ,לגלריית ברבור וגם לי אישית כמי שמלווה את הגלריה. התאכזבתי כשמשה ליאון בחר להיכנע ללחצי גורמי ימין ולהמשיך בדרכו של ברקת ,אני מקווה שלאחר פסק הדין יחזור בו מהחלטתו, ואם לא שבית המשפט יורה על השבת הגלריה למקומה, פסק הדין מוכיח את החשיבות של בית משפט עליון חזק ועצמאי". "בינתיים אנחנו מזמינים את כולם לגלריה בשלמה המלך 9 לבקר בתערוכה 'הגדה של פסח' לזכר האמן פסח סלבוסקי", נמסר עוד.

עוד על גלריית ברבור בגיליון "זו הדרך" 33, עמ' 9:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/08/G33_2020.pdf