השמאל באמריקה לטינית במבחן: סיבוב שני בברזיל ובחירות באורוגוואי

על פי הסקרים שפורסמו השבוע בברזיל, צופים כי דילמה רוסף, הנשיאה המכהנת ומועמדת מפלגת העובדים (PT) תגיע למקום הראשון בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות שיתקיימו מחר (ראשון) בברזיל. מועמד המפלגה הסוציאלדמוקרטית ((PSBD אאסיו נווס שאומנם מגדיר את עצמו "סוציאלדמוקרט", אך מייצג את הימין הכלכלי והחברתי ונתמך בידי חוגי ההון, יזכה, על פי הסקרים בין 43 ל-47 אחוז מקולות הבוחרים. בסיבוב השני רוסף זוכה לתמיכת פעילה של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל (PCdoB) ושל המפלגה הקומוניסטית המהפכנית ((PCR. המפלגה הקומוניסטית הברזילאית (PCB) שהריצה מועמד משלה לנשיאות בסיבוב הראשון וזכתה בפחות מ-0.10% (כ-48 אלף קולות) קראה להצביע פתק לבן או להימנע. לדברי ראשי המפלגה "רוסף ונווס מייצגים אגפים שונים של הבורגנות הברזילאית הנצלנית". תמיכה נוספת בשמאל קיבלה רוסף ממפלגת הסוציאליזם והחירות ((PSOL שהוקמה על ידי פורשי מפלגת העובדים ושאף היא הציגה מועמדת לנשיאות בסיבוב הראשון שזכתה ל-2% מהקולות (יותר מ-1.6 מיליון בוחרים).

2014-10-25_173041

ראשי המפלגה הקומוניסטית של ברזיל על הבמה יחד עם הנשיאה דילמה רוסף (לובשת חולצה אדומה, במרכז) באסיפת בחירות שנערכה בסאו פאולו (צילום: ורמליאו)

בסיבוב הראשון נערכו גם בחירות למושלי המחוזות במדינה הדרוםאמריקאית ולראשונה בתולדות ברזיל, מועמד קומוניסטי זכה בהן. מדובר במחוז מראניאו, בו נבחר מועמד המפלגה הקומוניסטית של ברזיל, פלביו דינו, כדי לעמוד בראש המחוז שבצפון מזרח ברזיל ובו מתגוררים כ-7 מיליון תושבים. דינו קיבל 64% מקולות הבוחרים, לעומת 34% הקולות שניתנו למועמד הימין. דינו עמד בראש קואליציה של 9 מפלגות שמאל ששמה קץ ל-50 שנות שליטה ימנית רצופה במחוז.

גם באורוגוואי יערכו מחר, ראשון, בחירות לנשיאות ולפרלמנט. על פי הסקרים האחרונים שנערכו בטרם הסתיימה מערכת הבחירות, "החזית הרחבה" של השמאל (בה משתתפים הקומוניסטים) עשויה להמשיך לשלוט במדינה. הסוכנות הקובנית "פרנסה לטינה" מסרה כי 2.6 מיליון אזרחי אורוגוואי ייבחרו בנשיא, סגן הנשיא, 30 חברי סנאט ו-99 חברי פרלמנט ב-19 המחוזות. שבע מפלגות וחזיתות לוקחות חלק בבחירות, והגדולות שביניהן: החזית הרחבה ושתי מפלגות ימין: קולוראדו ונסיונאל. על פי הסקרים החזית הרחבה תקבל יותר מ-42% מהקולות, לעומת 30% של נסיונאל ופחות מ-15% של הקולוראדו. שתי מפלגות שמאל שבאופוזיציה, האסיפה העממית של המפלגה הקומוניסטית המהפכנית ומפלגת הירוקים, אמורות לקבל כל אחת כ-1% מהקולות. מתוצאות הסקרים עולה כי ייתכן מאוד ויהיה סיבוב שני לנשיאות. יחד עם הבחירות יתקיימו שני משאלי עם: לשינויים בחוקה ולהורדת גיל האחריות הפלילית מ-18 ל-16.

יצוין שבשבוע שעבר נשיא בוליביה השמאלי, אוו מוראלס, זכה בכהונה שלישית בתפקיד. מוראלס, המכהן הרציפות מאז 2006, קיבל יותר מ-60% מהקולות וכך נימנע סיבוב נוסף. הוא התמודד מול ארבעה מועמדים. יריבו העיקרי, דוריה מדינה, קבלן בטון שמיתג את עצמו כלוחם בשחיתות אך מייצג את האופוזיציה הימנית הפרואמריקאית, קיבל 25% הקולות.