השופט לימינה של עיריית ב"ש: לאסור על פורום דו-קיום להפעיל מועדון במקלט

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אליהו ביתן, אמר אתמול (חמישי) כי פעילותה של עמותת "פורום דוקיום בנגב" בבאר שבע היא פוליטית, והוסיף כי היא כמו להביא את הרב מאיר כהנא לאום אלפחם.

פעילות העמותה יהודיתערבית מתקיימת במקלט ציבורי בשכונה ד' בעיר. בעבר היא כללה דיון בנושא סרבנות גיוס, סדנה בנושא תיעוד הפגנות, ושיח העוסק בתעשיית הנשק הישראלית. "למה ההתעקשות לעשות את זה כמו שאומריםבאום אלפחם להביא את כהנא", אמר ביתן בדיון בעתירה שהגישה העמותה בגין הפרת חופש הביטוי מצד עיריית באר שבע, הפועלת לסילוק מועדון "מולתקאמפגש" מהמקלט.

2018-03-23_171820

מחאה מול לשכת ראש העיר בארשבע נגד סגירת המועדון "מולתקאמפגש" (צילום: פורום דוקיום)

מטרת העתירהשהוגשה בידי עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרחהיא למנוע את פינוי "מולתקאמפגש", משמש את העמותה לקיום אירועים ולפעילות יומיומית. השופט תקף בחריפות את העמותה, ואמר כי פעילותה במקלט הציבורי הינה פוליטית ולא קהילתית. "יש אלף דברים שאפשר לעשות, וכל מה שעושים זה כן נכבה או לא נכבה, מה זה עניינם של מי שגרים פה?", תהה השופט.

העירייה טענה שהחוזה עמה הופר והאירועים אשר התקיימו במקום אינם עומדים בהלימה למטרות העמותה כפי שהוצגו לעירייה לפני שסוכם על הקצאת המבנה לעמותה.

מנגד טוענים בעמותה כי הפעילויות הן בליבת העשייה שלה. "לא ברור מניין שאבו המשיבים (העירייה וראש העיר רוביק דנילוביץ') את היומרה לפרש מה נכלל במנדט העותר (פורום דו קיום) ומה נמצא מחוצה לו. לדידם פעולות הנוגעות ליחסי יהודים וערבים נוגעות אך ורק לענייני דו קיום וסובלנות, בבחינת שבת אחים גם יחד", נכתב בעתירה.

השופט ביתן אמר כי מדובר בנושא שעוסק "כמעט במישור החוזי", לדבריו, ובכך הוא מקבל את טענת העירייה לפיה הנושא הוא איעמידה בחוזה, ולא פגיעה בחופש הביטוי כפי שטוענת העמותה. "יש דברים שאפשר לעשות בבריכה במים, כשעושים מהמקפצה זה דבר אחר. בזמן האחרון זה עלה לעוד ועוד מקפצות", אמר ביתן, והציע כי במקרים של אירועים "שנויים במחלוקת" תשכיר העמותה מקום חיצוני.

מהפורום לדו קיום בנגב נמסר: "מועדון מולתקאמפגש מעולם לא שינה את אופי או מהות פעילותו, מאז נפתח בשנת 2006. פעילות המועדון נועדה לשמש כמרכז לפעילות תרבותית המעניינת את תושבי העיר היהודים והערבים ולשמש זירה לשיח פתוח ומאפשר. בכוונתנו להמשיך ולהיאבק בכל הערכאות המשפטיות לטובת המשך פעילות המועדון, שאנו מאמינים אינה חורגת במאום מגבולות חופש הביטוי".

עוד נמסר ש"לצערנו, השופט אליהו ביתן צידד באופן ברור בעיריית באר שבע, כאשר במהלך הדיון אמר מספר דברים מעוררי מחלוקת (בין היתר, השווה השופט את פעילות המולתקאמפגש לפעילות תנועת כהנא חי באום אלפאחם). לטעמו של השופט אין מקום לפעילות פוליטית ערביתיהודית משותפת בנכסי העירייה ואין זו שאלה של חופש ביטוי אלא עניין משפטי צר שכן בחוזה ביננו לבין העירייה כתוב שפעילותנו במקלט תהיה "פעילות קהילתית". מצער לראות שבית המשפט נותן יד לפרשנות הצרה והמוגבלת של פעילות קהילתית ולא רואה בכך מדרון חלקלק שעשוי לסרס ולהשתיק כל פעילות ביקורתית. חבל שהשופט לא רואה את המקרה בפרספקטיבה קצת יותר רחבה נוכח צמצום חופש הביטוי והמרחב הציבורי בישראל בשנים האחרונות. במקום לקדם תפיסה של הידברות, הקשבה, ולאפשר דיונים מעמיקים גם בנושאים שנויים במחלוקת, כנהוג בדמוקרטיה, דבריו של השופט הם פרס לכל אלו המבקשים ליצור פילוג בין קבוצות שונות בחברה והשתקה של כל דעה שלא עולה בקנה אחד עם דעת השלטון".

"משמעות דבריו של השופט היא שבכל פעם שנרצה לקיים אירוע נצטרך לשקול את צעדינו ולצנזר את הפעילות כך שתהיה אפוליטית ותהלום את עמדת העיריה. אירועים פוליטיים או כאלו שנצנזר יעברו למקום אחר, מחוץ למולתקאמפגש. כמובן שאם זו תהיה גם רוח הדברים בפסק הדין נצטרך לערער לבית המשפט העליון. מחויבותנו לחופש ביטוי מוחלטת, ונעשה ככל שביכולתנו להפוך את ההחלטה כדי להשאיר את תכני המולתקאמפגש בידנו כפי שהם מזה למעלה מעשור. לא נסכים לצנזורה של העירייה או לצנזורה עצמית", הדגישו.

עוד בנושא, בכתבות של הטלוויזיה החברתית:

https://tv.social.org.il/updates/56578

https://tv.social.org.il/updates/53102