בית משפט המחוזי דחה את הערעור לגבי האתר המפלה 'עבודה עברית'

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה ביום שלישי האחרון את ערעור ארז ליברמן מקים האתר המפלה "עבודה עברית" וחייב אותו לפצות את מרכז מוסאוא והמרכז הרפורמי לדת ומדינה של התנועה ליהדות מתקדמת ב40 אלף שקל ועוד 10 אלף שקל כהוצאות בית משפט. את התביעה הגישה בשם שני הארגונים עו"ד אורלי ארז לחובסקי.

2018-03-23_171840

נגד מפעילי האתר הוגשה בשנת 2014 תביעה על ידי מרכז מוסאוא והמרכז הרפורמי לדת ומדינה אליהם הצטרפה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה כידידת בית המשפט. התביעה הוגשה כנגד אתר בשם "לוח עבודה עברית" שפרסם עסקים ומעסיקים שהעסיקו יהודים בלבד וכן דורשי עבודה יהודים בלבד. באתר יש תכנים המעודדים "עבודה עברית", ובעת הגשת התביעה נאמר בדף הבית של האתר על הסכנה שיש בהעסקת עובדים "שאינם בני ברית".

כמו כן חלק מהאתר הוקדש ל"סיפורי עבודה עברית" שם נכתב , בין היתר, "על "סיפוק גדול לפרנס ולהעסיק את האחים שלי ולא לתת כסף למי שמוגדר כאויב שלי".

באוקטובר אשתקד ניתן פסק הדין של שופטת השלום עינת אברמן מולר שקיבלה את התביעה ואימצה את עמדת התובעים וקבעה כי "השירות שניתן באתר 'לוח עבודה עברית' מהווה הפליה על בסיס דת או לאום. שירות הניתן במרחב הציבורי ליהודים בלבד ונמנע מי שאינם יהודים (תוך שנוקט השירות אף נוקט פעולות לוודא כי השירות ניתן ליהודים בלבד), מהווה הפליה כמשמעותה בסעיף 3 לחוק איסור הפליה".

בדיון שהתקיים בערעור בבית המשפט המחוזי לאור הערות בית המשפט כי מדובר באתר בלתי חוקי, הצהיר האתר כי הוא חוזר בו מהערעור לגבי השאלה העקרונית של האם האתר חוקי או לא וכן הצהיר כי האתר יפסיק לפעול "במתכונתו הנוכחית" בתוך שבוע אולם בפועל רק נוספה הצהרה לפיה האתר פתוח "לכלל האוכלוסייה, יהודים ואינם יהודים כאחד" כאשר כל התכנים הגזעניים נותרו על כנם, וצוין כי בכוונת האתר לפתח מנוע חיפוש שיאפשר לאתר רק עסקים ב"עבודה עברית".

בפסק הדין של בית המשפט המחוזי, שהתייחס רק לגובה הפיצוי, פסק בית המשפט כי יש להותיר על כנו את סכום הפיצוי, לאור הפגיעה בציבור רחב עקב ההפליה באתר ובשל הצורך לייצר הרתעה אפקטיבית כלפי גורמים מפלים. שופטת המחוזי תמר בר אשר כתבה "על אף שמאז הגשת התביעה חלפו ארבע שנים ולמרות פסק דינו של בית המשפט קמא, הקובע כי הפעלת האתר עומדת בניגוד לחוק איסור הפליה, לא מצא המערער לנכון להפסיק את הפעלתו".
עם זאת פרסמה התנועה הודעה לבעלי עסקים ב"עבודה עברית" לפיה "הנהלת האתר אינה אחראית על חוקיות העסק שלכם ואין בפרסום באתר משום מתן הכשר חוקי לצורת התנהלות העסק".
מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, מסר הבוקר: "המאבק שלנו בגזענות ובאפליה ימשך, ואנחנו שמחים למצוא איתנו שותפים יהודים שפועלים במטה למאבק בגזענות. בעבר תבעו שני הארגונים מפעילי אתר בעל שם דומה וכן עסקים שפרסמו באתר וגרמנו לסגירתו ללא פיצוי. הפעם הצוות המשפטי התעקש לדרוש פיצוי כספי כדי שהמפעילים יבינו שיש מחיר כספי לאפליה הגזענית בתעסוקה. החלטת שני בתי המשפט השלום והמחוזי כי האתר "לוח עבודה עברית" שמטרתו עידוד העסקת יהודים בלבד הוא שירות מפלה לפי החוק היא מסר חשוב לגופים מפלים".

נציבות השוויון הגישה לבית משפט באמצעות הנציבה האזורית ירושלים והדרום במשרד העבודה והרווחה עו"ד ג'נט שלום, עמדה "לפיה בפרסום לוח מעסיקים ארצי המפרסם בריש גלי עסקים המעסיקים יהודים בלבד במטרה לשכנע את הציבור להימנע מהעסקת עובדים שאינם יהודים, ועובדים ערבים בפרט יש פגיעה עמוקה בעקרון השוויון".

הנציבה הארצית עו"ד מרים כבהא הוסיפה כי "פסק דין זה מעיד בצורה ברורה כי אין מקום לאפליה בשוק העבודה בישראל. אנו כחברה חייבים להוקיע ולגנות כל סממן לאפליה ובידול בשוק התעסוקה, שוק עבודה מגוון, שוויוני ומכיל הוא אינטרס של כולנו, ועל כן אני מברכת את כלל העוסקים במלאכה ובית משפט השלום על פסק הדין חשוב זה".

עו"ד ארז לחובסקי מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה הרפורמית שייצגה את התובעים: "פסק הדין של בית המשפט המחוזי, שניתן ביום המאבק הבינלאומי נגד גזענות, מעביר מסר חשוב לפיו מי שמספק שירות ציבורי ליהודים ונמנע מלספקו לערבים יחויב בתשלום פיצוי בגין הפליה זו. פסק הדין גם מבהיר את החשיבות שבאכיפת החוק על ידי ארגונים המייצגים ציבור מופלה. אנו נמשיך לפעול כנגד גילויי גזענות והפליה במרחב הציבורי".