הרופאים המתמחים שבתו והפגינו בתל-אביב בדרישה לקיצור התורניות

המתמחים ברפואה שבתו היום (שני) בדרישה לקצר את תורנויות ההתמחות בבתי חולים מ-26 שעות. המתמחים יעבדו החל מהיום במתכונת שבת במחלקות ינכחו בכל משמרת מתמחה אחד או שניים במקום שמונה או יותרבמסגרת השביתה, מאות מתמחים הפגינו הבוקר בכיכר הבימה בתל אביב. לאחר עצרת שנערכה במקום המתמחים צעדו לבית החולים איכילוב – "אם לא נותנים למתמחים באיכילוב לבוא. אנחנו נבוא אליהם" – זאת בעקבות הנחייתו מעוררת המחלוקת של פרופ' רוני גמזו למתמחים שלא לצאת היום מהעבודה. המפגינים עמדו בשערי בית החולים וצועקים לגמזו בוז ו"בושה! בושה! בושה! בושה!".

יצוין שההסתדרות הרפואית (הר"י) ומנהלי בתי החולים מתנגדים לשביתה והשובתים אינם מוגנים מפיטורים או מצעדי ענישה אחרים. בימים האחרונים פנו מנהלי בתי חולים למשרד האוצר וביקשו לדעת כיצד לנהוג בנושא. מתשובת אפי מלכין, המשנה לממונה על השכר, עולה כי ארגון מרשם אינו הארגון היציג של העובדים. "אבהיר כי ההסתדרות הרפואית, ארגונם היציג של העובדים, לא הכריזה סכסוך עבודה", ציין. "לפיכך, אם תינקט שביתה היא תהיה בלתי מוגנת. על כן, רופא שישתתף בעיצומים או בשביתה מפר את חוזה העבודה שלו, דבר החושף אותו לאחריות נזיקית ולאכיפה משמעתית", כתב.

יו"ר ארגון המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון, מסרה בתגובה כי "מנהלי ביה"ח ובכירים נוספים נוקטים בשיטה של הפחדה ואיומים כלפי המתמחים שכפופים להם האיומים לא מפחידים אותנו, הם רק מחזקים אותנו". היא קראה למתמחים לצאת לחופשה או לחופשת מחלה, ולשבות למרות התנגדות הר"י ומנהלי בתי החולים. "צר לנו שלא ראינו את כל האנרגיות האלה של מנהלי ביה"ח מנותבות עבור קיצור תורנויות העבדות של המתמחים", כתבה ביטון. "מחאה כזו אי אפשר לעצור ולמרות האיומים והפחדות".

המתמחים צועדים הבוקר מכיכר הבימה לבית החולים איכילוב במרכז תלאביב (צילום: מרשם)

ד"ר ביטון, אמרה בהפגנה כי "אין טעם לחכות למסקנות הוועדה לקיצור התורנויות". לדבריהכבר ב-2011 סוכם בהסכם קיבוצי כי התורנויות בחדר המיון יקוצרו בתוך שנה, אך דבר לא קרה. "אנחנו מחכים כבר עשר שנים", אמרה ביטון, "היום אנחנו שמים לזה סוף, וסומכים רק על עצמנו". "נמאס לנו לשתוק". אמר בעצרת ערן דותן, סטודנט לרפואה שנה ד', "לפני שבוע היינו עשרות בהפגנה מול השר אדלשטיין. שאלנו איך יכול להיות שהוא לא עושה כלום כשמתמחים עובדים למעלה מ-24 שעות ברציפות. לשר אין תשובות אז הוא שלח את המשטרה לטפל בנו, בושה". המתמחה ד:"ר עופר אפלבוים הוסיף "אנחנו סביב גיל 30, לחלקנו ילדים. חלקנו מחפשים זוגיות. חלקנו מחפשות להרות. כמו כל הישראלים אנחנו רוצים להקים משפחה. אבל אנחנו הדור שלא רוצה שאנשים אחרים יגדלו את ילדיו. גם אנחנו הגברים רוצים להיות שם. ללמד את הילדה לרכב על אופניים. לשבת לארוחת ערב עם בית הזוג. לחיות חיים נורמאליים".

יצוין שביום שני בשבוע שעבר נעצרו שלושה מפגינים בעת שעשרות מתמחים לרפואה, סטודנטים וסטאז'רים מחו בסמוך לביתו של שר הבריאות, יולי אדלשטיין, בהרצליה פיתוח. המפגינים קראו: "לא חוזרות ולא חוזרים לתנאים של עבדים" ו"או קיצור או שביתה. המחאה לקיצור התורנויות הארוכות שנמשכות 26 שעות רצופות, נמשכת למעלה משלוש שנים. עם כניסתו לתפקיד שר הבריאות, הגבירה המחאה הילוך ובתגובה הבטיח אדלשטיין בדיון שנערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת: "נפעל יחד עם המתמחים והארגונים הרפואיים כדי למצוא פתרון, כולל קיצור השעות במשמרת". עוד אמר אדלשטיין באותו הדיון: "צריך תוספת תקנים באופן מיידייש מאות אנשים שמחכים להתמחות. תוספת תקנים תאפשר לנו שיפור מיידי ואלו שני עקרונות שאני עומד עליהם: קיצור התורנויות ושום פשרה של איכות ההכשרה".

סרטון – ההפגנה ביום שני שעבר מול ביתו של שר הבריאות:

https://he-il.facebook.com/mirsham.org/videos/731224080832443