הפלסטינים בי-ם המזרחית קיימו מאות פעילויות מחאה במהלך הקיץ – 760 נעצרו

 

המלחמה נגד הפלסטינים ברצועת עזה, אותה יזמה ממשלת ישראל, ריתקה אליה את תשומת הלב בארץ ובעולם. אולם בזמן שהמטוסים והארטילריה של הצבא הישראלי הפציצו את האזור הצפוף בעולם, התקיימו מחאות והפגנות רבות בגדה המערבית, לרבות בירושלים המזרחית. המחאות לא פסקו גם בתקופה בה כנופיות כהניסטיות שוטטו במרכז ירושלים וחיפשו ערבים כדי להכות אותם, והן לא פסקו גם לאחר שהנער בן ה-16 מוחמד אבו חדיר נחטף ונשרף למוות בידי ימנים קיצונים.

2014-09-22_214007

מעצר ילד פלסטיני במזרח ירושלים במהלך יום האדמה האחרון, 29 במארס 2014 (צילום: אקטיבסטילס)

בשכונות הפלסטיניות שבחלקה המזרחי של העיר התקיימו מאות פעולות מחאה מאז חודש יולי, ונעצרו במהלכן 760 פלסטינים. בכמה מהמעצרים השתמשו השוטרים באמצעי לפיזור הפגנות המכונה "הבואש" – רכב המתיז סילון מים סרוחים. לראשונה נעשה בו שימוש לפיזור הפגנות בשטחה המוניציפאלי של ירושלים. נגד 246 מהעצורים הפלסטינים הוגשו כתבי אישום.

נתון מדאיג במיוחד הוא שמבין העצורים – כ-260 הם קטינים מתחת לגיל 18. ביניהם – עשרות ילדים בני פחות מ-12, גיל האחריות הפלילית. הוריו של אחד הילדים העצורים סיפר לעיתון "הארץ", כי הוא הורה לבנו להישאר בבית. "אבל הוא אמר לי 'אני מפחד שיעשו לי מה שעשו לאבו חדיר, שישרפו אותי, אז אני לא אשאר בבית'" (19.9).

עורכת הדין לאה צמל, המייצגת עשרות חשודים קטינים, מחתה על יחס המשטרה ובתי המשפט. לדבריה, המשטרה מבקשת, כמעט באופן אוטומטי, תקופות מעצר ארוכות גם במקרה של עבירות פעוטות. הסיכוי של קטין פלסטיני להשתחרר לחלופות מעצר – דוגמת מעצר בית – הוא קלוש. אחת הסיבות לכך היא, שקציני שירות המבחן שמראיינים את בני הנוער במעצר לא דוברים ערבית, וכך הדו"חות שלהם יוצאים לרוב שליליים, והשופטים מסרבים לשחרר אותם ממעצר בכלא.

מוחמד סנוקרוט, בן 16, שנורה בראשו במהלך הפגנה בשכונת ואדי ג'וז, היה מחוסר הכרה במשך שבוע, עד שמת מפצעיו. נתיחה שלאחר המוות העלתה שבניגוד לטענת הצבא, מותו לא נגרם מכך שהוא "נחבל בעת שנפל על המדרכה", אלא מירי בכינון ישיר של אמצעי לפיזור הפגנות בשם "קליע ספוג", העלול להיות קטלני בטווח קצר.

המחאה הנרחבת של הפלסטינים בירושלים המזרחית ממחישה, כי בניגוד להתעקשות העירייה והממשלה, אין אמת בטענה כי העיר "חוברה לה יחדיו". השכונות הערביות בירושלים ממשיכות להיות שטח כבוש, אשר מתושביו נמנעות זכויות אזרח, ושכל ביטויי המחאה בו מדוכאים באמצעות אלימות משטרתית וצבאית.

הרשימה פורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"