הממשלה נאלצה למצוא פתרון תעסוקתי לאלפי העובדות ההרות שהוצאו לחל"ת

הממשלה נאלצה ביום שני, בהמלצת בג"ץ, לחפש פתרונות תעסוקתיים לנשים הרות שהוצאו לחופשה ללא תשלום במהלך משבר הקורונה, מכוח תקנות החירום שאושרו החודש ובוטלו בשבוע שעבר. המדינה התחייבה לשלוח את נציגיה לדיון בנושא בוועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת).

ח"כ עאידה תומא-סלימאן ועו"ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, ביום שני האחרון, בבית המשפט העליון בירושלים (צילום: אל אתיחאד)

 

נגד התקנות הוגשו שתי עתירות שהתקיים בהן דיון ביום שני בבג"ץ. ארגון עדאלה עתר בשם חברת הכנסת תומא-סלימאן ועתירה נוספת הוגשה על ידי עו"ד עידית צימרמן מהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב ועו"ד אורי טורקיה-שלס בשם הארגונים איתך מעכי, האגודה לזכויות האזרח, שדולת הנשים וקו לעובד. למרות שהכנסת ופרקליטות המדינה ביקשו מבג"ץ למחוק את העתירות משום שהתקנות בוטלו טרם הדיון, שופטי בג"ץ קבעו כי הדיון יתקיים לאחר שהעותרים טענו כי יש חובה להבטיח כי כל אשה שהוצאה לחל"ת או פוטרה בניגוד לרצונה, תוכל להשמיע את עמדתה או להגיש ערעור על כך.

השופטים לא קיבלו את עמדת המדינה לפיה התקנות היטיבו עם נשים, ואמרו כי ההליך עלול לפגוע במי שהוצאה לחל"ת. הרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות, השופטת ענת ברון והשופט עופר גרוסקופף קבע בהסכמת הצדדים כי כי העתירה תימחק בשל ההסכמות.

הממשלה בסוף השבוע האחרון את תקנות החירום אשר איפשרו למעסיקים להוציא ללא היתר לחופשה ללא תשלום (חל"ת) נשים בהיריון, בטיפולי פוריות, בחופשת לידה וב-60 הימים שאחריה. התקנות היו בתוקף במשך 11 ימים, ובמשרד העבודה אומרים כי מאז אלפי נשים הוצאו לחל"ת. כעת, לאחר ביטול התקנות, מעסיק שירצה לפטר נשים העונות על תנאים אלו יצטרך לקבל היתר ממשרד העבודה – כפי שנדרש בחוק מאז שנת 1954. עם זאת, ביטול התקנות לא ישפיע על הנשים שכבר הוצאו לחל"ת.

הדיון שהתקיים בבג"ץ ארך כארבע שעות, כאשר נציגי המדינה התלבטו אם לקבל את המלצת בג"ץ להתייצב לדיון בוועדה בנושא – אך לבסוף נענו לה. בפסק הדין נקבע כי "נענו המשיבים להמלצתנו המקובלת גם על העותרות והעותרים, לקיים במסגרת הוועדה המיוחדת לרווחה ועבודה של הכנסת, דיון שאליו יתייצבו נציגי הממשלה הרלוונטיים על מנת לדון בסוגיית התקנות שבוטלו והשלכותיהן, ובכלל זה לבחינת פתרונות אפשריים לסוגי הפגיעות הנטענות, ככל שיימצא שיש צורך בפתרונות".

ח"כ תומא-סלימאן מסרה כי "החלטת בג"צ היא אמירה ברורה שהממשלה לא נמצאת מעל הכנסת – לא בשגרה ולא בחירום. בשבוע שעבר ניצחנו עם ביטול התקנות לשעת חירום, ועכשיו בית המשפט אמר לממשלה שהיא לא יכולה לתקנן תקנות שפוגעות בזכויות נשים ועובדות בלי פיקוח וחקיקה של הכנסת. עכשיו נצטרך לתקן את עבודת הממשלה הפוגענית בוועדת הכנסת כדי למצוא פתרונות ופיצויים לנשים שנפגעו". לדברי עו״ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, ״קיבלנו היום חיזוק לטענתנו שהתקנות הללו לא היו צריכות לעבור מלכתחילה וכי לא היה להן תוקף חוקי. עתה נשארת שאלת הטיפול בהשלכות הנזק שיצרה הממשלה שהחלטותיה נתקבלו בחוסר סמכות. לכן ביקשנו שהנושא ידון בכנסת והתעקשנו כי בית המשפט יחייב את משרדי הממשלה להתייצב בפני ועדת הכנסת בראשותה של ח״כ תומא-סלימאן שעתרנו בשמה. זאת, כדי שהיא תוכל לפקח על עבודת הממשלה ולהורות לה לבסוף על תיקון העוול". לפי זהר, "אין לממשלה כל אפשרות להמשיך ולהתקין תקנות לשעת חרום, במיוחד לנוכח כינוסה של הכנסת, ועמדת היועץ המשפטי לממשלה תומכת בעמדתנו זו״.