הוועדה לקידום מעמד האישה דנה על חיי נשים בצל הפשיעה בחברה הערבית

 הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת דנה אתמול (שלישי) על חיי נשים בצל הפשיעה בחברה הערבית. זאת, במסגרת יום המאבק באלימות ובפשיעה בחבר הארצית שנערך אתמול בכנסת ביזמת יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש).

בתחילת הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "אני רואה מגמה של ערבוב בין אלימות מגדרית לבין פשע מאורגןמקרים של נשים שאיבדו את חייהם על רקע מגדרי, בגלל שהן נשים עצמאיות, אך מי שביצע את הרצח הוא כבר לא הבן זוג או האבא או האח, אלא שכירי חרב עבריינים ששילמו להם כדי לרצוח. הפשע נגד נשים הפך למאורגן. בכפרים רבים אימהות לא יכולות ללכת לישון עד שהילדים חוזרים, כי הם עלולים להיות קורבן לאלימות על הכביש. זה פחד אמיתי ומכונן שמלווה באופן מתמיד. היריות משתוללות והמשטרה לא מסייעת לנו".

2018-07-11_203430

הפגנה נגד האלימות ואוזלת היד של המשטרה באום אלפאחם (צילום: אל אתיחאד)

הפעילה הפמיניסטית הנא עמורי, חברה במרכז אישה לאישה בחיפה סיפרה בישיבה "ישבנו יהודיות וערביות וניסינו ללמוד מקמפיינים מוצלחים שהיו בעולם לצמצום הפגיעות מנשק. בכל מדינה הסיבה הייתה שונהטבח בפבלות בברזיל, אפרטהייד בדרום אפריקה ועוד. נשים הן קורבן שלא משתתף במעגל האלימות, נשק עבורם זה סיכון ולא ביטחון. הוא מייצר קורבנות. פעילות פמיניסטיות בדרום אפריקה עבדו בתיאום עם המשטרה ודיווחו לה. ארגוני הפשיעה פועלים דרך חברות שמירה אנשים שיש להם רישיון להחזיק נשק ומשתמשים ברישיון הזה כדי לעסוק בפשיעה. מדינת ישראל לא מאפשרת לנו לדעת על פי פילוח מי הכי נפגע מנשק, איפה הכי נפגעים וזה צריך להשתנות. הלמידה מקורבנות היא הכי חשובההמידע הכי חשוב נמצא בידיהן. על כל מוות מנשק יש עוד 8 אנשים שנפגעו ונותרו בחיים כדי לספר".

מנכ"ל העמותה "ערבים זה לזה", יוסף חדאד, הוסיף: "אנחנו עוסקים בנושאים הכי בוערים במגזר הערבי ואחד הנושאים הוא אלימות כלפי נשים במגזר. אני שמעתי על אישה שהכירה גבר ובילתה איתו לילה. למחרת בבוקר הוא נעלם יחד עם 3000 שקל ואיים עליה שאם היא תתלונן הוא יבייש אותה ברבים. לא היה לה למי לפנות ואני רוצה להפנות אצבע מאשימה כלפי חברי הכנסת מהרשימה המשותפת שצריכים לייצג את הציבור הערבי".

רכזת "האקדח על שולחן המבטח, רלה מזלי, הציעה "לצמצם את כמות הנשק כדי למנוע אלימות ולצמצם את השליטה במשפחה על הקורבנות. נשק הוא כלי שליטה וצריך לצמצם אותו בהליך של דמוקרטיזציה. לפני שנה וחצי פרסמנו דו"ח שמראה כי הפיקוח על הנשק בארץ הוא לקוי. יש הקלות בפיקוח ויש המון כלי נשק מורשים שזולגים לאירועים לא מורשים. הנשק הזה מזין פשיעה מאורגנת ואלימות לא מאורגנת בתוך החברה הפלסטינית בישראל. נשים, גם אם לא נרצחות, חיות תחת איומי מוות ברצח. הפחד משתק הרבה יותר מהרצח עצמו".

אך לדברי רכזת במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ואלימות בנצרת, לינדה ח'ואלד אבו אלחוף "יש חשיבות לתוכניות שמיועדות ספציפית לנשים שחיות במשפחות פשע ולתת להן אפשרות לחיות בחו"ל, לנו כעמותות אין דרך לסייע להן. רוב הפונות אלינו לא פונות למשטרה כי הן לא מאמינות שהן יקבלו עזרה".

ח"כ תומאסלימאן אמרה בסיום הדיון כי "אנחנו צריכות להתמקד בנשים שנשואות לגברים שנמצאים בתוך מעגל הפשיעה, והן עצמן מאוימות. הן נותנות עדויות ואח"כ מנסים להשתיק אותן. המשטרה צריכה להקדיש לזה תשומת לב מיוחדת כי מדובר בנשים שמחפשות דרך לצאת מעולם הפשע. אנחנו מנסות לגלות צדדים חשוכים בחיי היומיום של נשים שסובלות מפשיעה. שמעתי על נשים שאינן בסטטיסטיקה של האלימות אך סובלות מההדף של האלימות הזו. צריך לטפח את הביטחון של האזרחים הערבים והערביות. השתיקה שלנו מאוד רועמת נוכח הפשיעה המשתוללת בחברה הערבית. אנחנו נמשיך לדרוש את זכותנו כאזרחיות במדינת ישראל לקבל ביטחון פה. למשטרת ישראל יש הצלחות רבות במיגור תופעת הפשיעה בישראל, כמו בנתניה, נהריה, חדרה. אני רוצה שהם יצליחו גם בנצרת, שפרעם, מרר, כפר קאסם. כיום יש כתבי אישום רק ב 1% מהמקרים של ירי בחברה הערבית. אנחנו דורשות איסוף נשק בלתי חוקי בצורה מיידית ."

בשעות הערב סיכם ח"כ עודה את האירועים שנערכו אתמול ביוזמתו ומסר "היה זה אחד הימים הפעילים ביותר בכנסת, בוועדות שהתקיימו, בכנס ובמליאת הכנסת, חברי כנסת ערבים ויהודים, שרים, מומחים ממשלתיים ועוד, כולם באו לדון במאבק באלימות ופשיעה בחברה הערבית. נפרסם סרטון קצר שיסכם את היום הזה. אני רוצה להודות למאות האנשים שראו חשיבות ביום הזה ובאו להשתתף בו ובכדי להשמיע את קולם ולהשפיע למאבק. דרכנו לא קלה, ולא קצרה, אך אנחנו מתחייבים מול עמנו לעבוד באדיקות ומסירות ועקביות, במקצועיות ובעבודה משותפת עם כל הגורמים כדי לנצח את הפשיעה והאלימות בקרבנו. אני אומר את זה בבטחה, ואני יודע שלדברים האלה יש מחיר, כי אנחנו ננצח את האלימות ואת הרציחות, כמובן שלא בחודש אחד, אך בבטחה אומר כי מהשנה הזאת אנחנו נתחיל לחוש בשינוי".