האיחוד האירופי קרא לישראל לחזור בה מהכוונה לקדם תוכניות בנייה במזרח י-ם

האיחוד האירופי קרא אתמול (שישי) לישראל לחזור בה מהכוונה לקדם תוכניות בנייה בגבעת המטוס ובשטח אי-1 אזורים במזרח ירושלים שתחת כיבוש ישראלי. הכוונה של ממשלת הימין היא להקים התנחלויות חדשות המהוות מכשול נוסף בדרך להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. בהודעה שפרסם שר החוץ של האיחוד ג'וזף בורל נאמר כי האיחוד קורא לישראל ולרשות הפלסטינית להימנע מכל פעולה חד צדדית המערערת את יכולת הקיום של פתרון שתי המדינות. גם משרד החוץ הצרפתי פרסם הבוקר הודעת גינוי חריפה וקרא לקדם פתרון של שלום המבוסס על הקמת מדינת פלסטינית בשטחים שנכבשו על ידי ישראל ביוני 1967.

אישורי הבנייה בירושלים בשנה האחרונה (איור: עיר עמים).

בהודעת האיחוד נכתב: "האיחוד האירופי חוזר ומדגיש את קריאתו לישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, להשעות את פרסום המכרזים ולהימנע מכל צעד שמטרתו לקדם תוכניות בנייה כאלה. התנחלויות אינן חוקיות על פי החוק הבינלאומי". השבוע פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרזים להקמת 1,077 יחידות דיור בגעת המטוס וראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לקדם תכנית בנייה של 3,500 יחידות דיור באזור אי-1.

לדברי עמותת עיר עמים "בנייה בהתנחלויות בשני האזורים תביא לקטיעת הרצף הגאוגרפי והטריטוריאלי בין השטחים בשליטת הפלסטינים בגדה: גבעת המטוס משלימה את הקפת מזרח ירושלים בשכונות יהודיות ומנתקת אותה מיתר שטחי הגדה. בתוכנית המדינית שפרסם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בחודש שעבר משויכים שני השטחים לישראל. בשל השלכות הבנייה בשני האזורים, יתר חברות הקהילה הבינלאומית והרשות הפלסטינית מתנגדות לו בחריפות". עוד נמסר מעיר עמים ש"מרגע שהתפרסמה תכנית טראמפ, היה ברור שהיא מבשרת רעות עבור כל מי שמקווה לפתרון מוסכם והוגן בינינו לבין הפלסטינים – 'תכנית שלום' שמתעלמת מהפלסטינים ומציגה מתווה חדצדדי לחלוטין. אולם ככל שחולפים הימים מתברר עד כמה מוחשיות ההשלכות של המהלך האמריקאי ועד כמה הן מסוכנות". 

ממשל טראמפ אפילו לא מנסה לייצר מראית עין של מתווך הוגן בין שני צדדים. שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, הודה בפורום פומבי כי מרכיב מהותי בתכנית הוא הסכמות של ארה"ב  למהלכים חדצדדיים של ישראל, מעין "עסקה בתוך עסקה". הפרק בתכנית שעוסק בירושלים תואם בצורה ניכרת את המהלכים שממשלת נתניהו כבר מקדמת: מהוצאת השכונות שמעבר לגדר ההפרדה מתחומי ירושלים ועד לשינוי הסטטוס קוו בהר הביתבעקבות זאת, ובחסות הבחירות, מקדם נתניהו תכניות בניה ענקיות בירושלים שמובילות למציאות בלתי הפיכה.

ביום רביעי הקרוב, בשעה 20:00,  יומיים אחרי הבחירות, ייערך מפגש פתוח של עיר עמים ב"מזקקה" (רחוב שושן 3, ירושלים) כדי לדון "על האופן שבו ירושלים משתנה כבר עכשיו ברוח עסקת המאה, מה האפשרויות שיעמדו בפני הממשלה הבאה ואיך כל זה ישפיע עלינו  תושבים ממערב וממזרח ירושלים". הכניסה חופשית.

המפגש של עיר עמים בפייסבוק: https://www.facebook.com/events/596566414523108