דיון על עבודה מהבית בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת) קיבלה ביום רביעי עדכון מנציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין, ובכירי הנציבות, על התקדמות יישום דו"ח שטאובר לקידום נשים בשירות המדינה, אשר המלצותיו אומצו בהחלטת ממשלה ביוני 2014. יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה: "היום נשמע על כברת הדרך שכבר עברנו, ועל המרחק שעוד יש לנו לעבור בכל הקשור לייצוג וקידום נשים בשירות המדינה. בשאלת הייצוג נדון, למשל, בעובדה כי רק 2% מהעובדות בשירות המדינה הן נשים ערביות, ובשאלת הקידום נשאל מדוע הנשים הן רוב בשירות המדינה, אבל ככל שהן מנסות לעלות בדרגות ולהשתתף במוקדי קבלת ההחלטות, מספרן יורד".

2016-07-22_225206

נציב שירות המדינה מסר בישיבה: "החלטתי להקים את האגף לשוויון מגדרי בנציבות שירות המדינה (נש"מ) תחת האגף הבכיר לאסטרטגיה, מתוך הבנה שזהו אכן נושא המחייב תכנון ארוך טווח. "מעל 60% משירות המדינה הוא נשים – שזה טוב בייצוג הכללי – אבל גם לא טוב, כי מפה עולה הקושי להסביר למה רק 40% מהסגל הבכיר הוא נשים". לדבריו "על מנת שיהיו יותר נשים בסגל הבכיר, חייבים לשפר את העתודות המזינות אותו. אני יוצאים לדרך בגיבוש עתודות ניהול מהסגל התיכון, ובבחירתם תינתן הדעת לייצוג נשים וכל האוכלוסיות, בכדי שבעתיד לא יהיו תירוצים של מיעוט מועמדות למשרות בכירות". ועוד: "יהיו גם הוראות וזכויות שיקדמו את המצב. למשל, הפיילוט הגדול של שעות עבודה מהבית, שהוא אירוע חסר תקדים בשירות המדינה, ונעשה מתוך אמונה כי אחד החסמים זו הבעיה החברתית של חלוקת הנטל במשפחה. יחסית לפיילוט במשרדי ממשלה, זה פיילוט בהיקף גדול, שהיה צריך להילחם עליו, וצריך להפיק ממנו לקחים, כי זה נושא לא פשוט, אבל אלחם גם על הרחבתו".

מנהלת האגף לשוויון מגדרי בנציבות שירות המדינה, עו"ד דנה מיטב, הוסיפה: "הקמת האגף היא חלק מיישום המלצות דו"ח שטאובר, ועל פיו נבנו תכניות עבודה מסודרות. יש גם פרק של שוויון מגדרי בהנחיות האסטרטגיות לתכנון בכל משרדי הממשלה, וכאשר העבודה שיטתית ושקופה, יש לנו יותר יכולת להשפיעאנו בוחנים בחינה מגדרית את הליכי המיון לכניסה לשירות המדינה וגם את תקנון שירות המדינה – שכבר קיבלנו הערות על מספר פרקים ממנו. נקבעו גם יעדים דיפרנציאליים לכל משרד, על פי המצב הקיים בו וההתקדמות השנתית הנדרשת עד להגעה של 50% נשים בדרג הניהולי. משרד שמבקש לחרוג מזה, בקשתו תיבחן, הוא ייתכן גם שנטיל עליו סנקציה של הקפאת תקנים עד שיגיע למצב הנדרש".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון בברכה לאנשי נש"מ על כל שנעשה עד כה, אך ציינה כי עדיין קיימים נושאים שיש לבחון ולשפר אותם. "תכנית הפיילוט לעבודה מהבית היא למעשה הכרה בעבודה אשר ממילא נשים נאלצו להביא איתן הביתה ולבצע בבית כל השנים. יש להרחיב את מספר הנשים הנכללות בו כדי לקבל תמונת מצב רחבה יותר על יעילותו, וכן יש להוריד את מתח הדרגות המאפשר השתתפות בפיילוט, לאור הנתונים הברורים של הידלדלות מספר הנשים ככל שעולים בסולם הדרגות". "אנו לא מבקשות הנחות בבחירת נשים למשרות בסגל הבכיר. יש מספיק נשים מוכשרות שימלאו את התפקידים הללו, אם רק תטמיעו את נושא החשיבה המגדרית, ותגדירו מחדש יותר אפשרויות שנופלות תחת הגדרת הניסיון הניהולי המוכח. אני שמחה לשמוע שמתבצעת עבודת חשיבה בנושא, והוועדה תבקש לקבל את המסקנות בטרם אתם מחליטים סופית על ההגדרה", הדגישה. כמו כן, "נושא הממונות על מעמד האישה במשרדים והיועצות לקידום מעמד האישה ברשויות הוא רחב וחשוב מכדי שנספיק לכסות אותו בדיון אחד היום, והוועדה תקיים דיון נפרד אשר ייוחד רק לסוגיה זו. עו"ד מיטב הזמינה כל מי שרוצה אליה לספר לה על הקשיים הקיימים בתפקיד, והוועדה תבקש כי לדיון תגיעו אחרי פגישות אלה והמסקנות שלהן. אם כבר הושקעה מחשבה בתכניות אסטרטגיות לגבי קידום נשים, ראוי שלמי שאמורות להוציא את זה לפועל יהיו סמכויות ותקציבים בהתאם".