דיון בבג"ץ: דורשים לפתוח כביש גישה לכפר בדרום הר חברון בעקבות אלימות המתנחלים

השבוע שוב תקפו מתנחלים חמושים את תושבי אתוואני בדרום הר חברון בשטחים הפלסטינים הכבושים, כך מסרו פעילי "תעאיוש". ביום רביעי הקרוב, 27 במרס בשעה 9:00, יתקיים דיון בבג"ץ בעתירה של רבנים למען זכויות אדם ותושבי הכפר הדורשת את הגנת הצבא ופתיחת דרך בטוחה לתושבי הכפרים שבאזור לתוואני.

2019-03-23_154644

מתנדבים מלווים תלמידים לבית הספר באתאווני, בגלל אלימות המתנחלים (צילום: רבנים לזכויות אדם)

הדרך שימשה את התושבים שנים עד שנחסמה. דרך חלופית נוספת חסומה בפני הפלסטינים בפועל בשל אלימות המתנחלים. התושבים במצב של מצור כשרק דרך ארוכה במיוחד ולא נגישה לכל זמינה להם. העתירה דורשת לאפשר את השימוש בדרכים.

בינואר אשתקד עתר ארגון רבנים למען זכויות האדם לבג"ץ בשם תושבי כפרים פלסטינים בדרום הר חברון נגד הצבא בדרישה לאפשר את תנועתם בכביש גישה – דרך עפר – המחבר לכביש הראשי 371, המהווה את הציר הראשי באזור. תושבי הכפרים – אל תוואני, מג'אייר אל עביד, טובא, ספאי העליונה וספאי התחתונה – הסתמכו על הכביש אותו יצרו בתחילת המאה ה-20 ועד שנת 2003 עשו בדרך שימוש בלא מפריע. אז צו זמני של הצבא ולאחריו אלימות מתנחלים קיצוניים הביאו לחסימת הדרך בפניהם.

בהתכתבות עמו טרם הגשת העתירה טען הצבא לפניית רבנים למען זכויות האדם כי הכביש הוא דרך פנימית במאחז חוות מעון, זאת למרות שהוא נמצא מחוץ למאחז. תצלומי אוויר משנת 1972 שהגיש הארגון מלמדים כי הכביש התקיים כבר אז ולכן מן הסתם קדם בהרבה להקמת המאחז. בסוף דצמבר 2017 הודיע הצבא כי שטח הכביש הוא שטח צבאי סגור, על מנת להגן על תושבי מעון.

בעתירה טוען ארגון רבנים למען זכויות האדם המייצג את התושבים כי חסימת הגישה "סותרת את הרוח היהודית (המשפט העברי) את ערכי היסוד של המשפט הישראלי, של המשפט הבינלאומי ההומניטרי". הדין הבינלאומי בפרט מטיל על המפקד הצבאי השולט באזור כבוש שבתפיסה לוחמתית לדאוג לזכויות התושבים, ולאכוף את החוק.