דורשים לפתוח בחקירה מדוע נורתה למוות צעירה פלסטינית במחסום חווארה

סמאח עבד אל מומן עבדאללה בת ה-18, תושבת הכפר עמוריה, נורתה למוות בנובמבר 2015 בזמן שחזרה יחד עם בני משפחתה משכם, שם למדה קוסמטיקה. בני המשפחה היו בדרך לביתם כאשר התקרבו למחסום חווארה. בזמן שהם עברו במכוניתם במחסום, כדור שנורה על ידי חייל צה"ל חדר את שמשת המכונית ופגע בראשה של סמאח, שישבה עם אחיה ואחותה במושב האחורי. סמאח מתה כעבור שלושה שבועות בבית החולים בילינסון בפתח תקוה. הירי, כך הסבירו בצבא, בוצע לאחר שפלסטיני חמוש בסכין ניסה לדקור אזרחים ישראלים בטרמפיאדה ליד המחסום, וסמאח ככל הנראה נפגעה בשוגג.

2018-02-19_201506

הפגנה של תושבים פלסטינים להסרת מחסום חווארה (צילום: אקטיבסטילס)

המדיניות הרשמית בצה"ל קובעת שיש לחקור כל מקרה שבו אזרח פלסטיני נהרג על ידי חיילים, אלא אם מדובר ב"אירוע לחימתי של ממש". למרות זאת, בצבא סירבו לחקור את נסיבות מותה של סמאח, בשל העובדה שלטענת הצבא אירוע הדקירה היה אירוע "לחימה".

לאחר שפניות לפרקליטות הצבית וליועמ"ש לא הובילו לפתיחת חקירת מצ"ח, עתר אביה של סמאח באמצעות יש דין לבג"ץ. בעתירה נטען כי ההגדרה של הפצ"ר ל"אירוע לחימה", שכוללת גם מעשה אלימות של יחיד אפילו ללא נשק חם, מנוגדת למשפט הבינלאומי, להמלצות ועדת טירקל ולהגדרות של הפצ"ר עצמו, והיא מעקרת למעשה את ההתחייבות של היועמ"ש בפני בג"ץ לחקור מקרי מוות של אזרחים פלסטינים.

העתירה מבהירה כי על פי המשפט הבינלאומי, יש להבחין בין אירועי לחימה מובהקים לבין אירועים של הפרת סדר או של אלימות בעלי אופי אזרחי שמחייבים תגובה אכיפתית – שיטורית. הגם שהבחנה זו אינה תמיד קלה ליישום, ברור שאירוע אינו לחימתי כשהוא נעדר לחימה "של ממש", דוגמת אירוע שבו כוחות לוחמים חמושים יורים זה על זה. במציאות של כיבוש צבאי ובוודאי כיבוש ארוך טווח, האבחנה הזאת מתחזקת לנוכח חובתה של המעצמה הכובשת לשמור על הסדר והביטחון באזור.

עוד נטען כי המקרים שבהם מפגע בודד ביצע פיגוע דריסה או דקירה, כפי שקרה באירוע שהוביל למותה של סמאח, אינם נכנסים לגדר הקטגוריה של לחימה אלא של אלימות ספוראדית, הפרת סדר או מהומות, שהכוחות המגיבים להם מתפקדים ככוח שיטורי ולא ככוח לוחם.

ההחלטה שלא לפתוח בחקירה, על אף המדיניות המוצהרת של הצבא, אינה יוצאת דופן. על פי נתוני בצלם, ב-2015 נהרגו 76 פלסטינים בגדה המערבית מידי חיילי צה"ל. עם זאת, על פי הנתונים שהועברו ליש דין, רק ב-21 מהמקרים נפתחה חקירה. רבים ממקרי ההרג של פלסטינים ב-2015 התרחשו על רקע גל האלימות שפרץ בגדה באותה שנה. ב-2016 נורו למוות 57 פלסטינים תושבי הגדה על ידי חילי צה"ל, אך נפתחו רק 10 חקירות מצ"ח באופן מיידי, כפי שמתחייב ממדיניות הפתיחה בחקירה של צה"ל.