דוקטורנטים פרסמו קריאה להגנה על חופש הדיבור באקדמיה ונגד 'חזון עוועים מקארתיסטי'

דוקטורנטים במוסדות להשכלה גבוהה פרסמו אתמול (שלישי) קריאה להגנה על חופש הדיבור והדעה באקדמיה. במסר שנשלח לעמיתיהם נאמר "אנו קבוצת דוקטורנטים מהאוניברסיטה העברית וממכון ויצמן. אנא התייחסותכם הבהולה למכתב המצורף למועצה להשכלה גבוהה בדבר האיומים על חופש הביטוי באוניברסיטאות ובמכללות בעת קשה זו.  אנו מעוניינים לאסוף מספר רב ככל הניתן של חתימות תוך מספר ימים ואז להעביר את המכתב בדחיפות למועצה להשכלה גבוהה ולאמצעי התקשורת. אם אתם עמנו, אנא חתמו והעבירו למספר רב ככל האפשר של דוקטורנטים עמיתים. זהו אמצעי התפוצה היחיד שלנו. בפרט, השתדלו להעביר גם לדוקטורנטים ממחלקות או אוניברסיטאות שונות משלכם. אם אתם לא דוקטורנטים ורוצים לתמוך, אנו הפיצו את המכתב לחותמים פוטנציאליים.

2014-07-30_192849

הסנטור האמריקאי האנטי-קומוניסט ג'וזף מקארתי – נגד "חזון עיוועים מקארתיסטי" בישראל (צילום ארכיון: אל אתיחאד)

 

במכתב לחברי המועצה להשכלה גבוהה נאמר, בין היתר: "ימיםאלה של לוחמה בחבל עזה מעמידים במבחן את הדו-קיום בין יהודים וערבים אףבתוך גבולות המדינה. עמיתים לעבודה או לספסל הלימודים עלולים למצוא האחד אתהאחר מזדהה עם הצד היריב בלוחמה עקובה מדם. בתוך כך, הופיע במדיה החברתיתגל עכור של קבוצות המזוהות עם הימין הקיצוני, העוסקות במעקב אחר התבטאויותשל אזרחים ערבים ברשתות החברתיות ופנייה למעסיקיהם, בדרישה לפטר אתה-'בוגדים'. חלק מן ההתבטאויות המזכות אזרח בתואר 'בוגד' לשיטתן של קבוצותאלו והמעסיקים הנכנעים ללחציהן הן דברי בלע לאומניים וגזעניים המעוררים שאטנפש, אך חלקן האחר הוא הזדהות גרידא עם תושבי עזה או ביקורת פוליטית החוסהתחת ההגנות החוקיות של חופש הביטוי. למותר לציין כי אזרחים יהודים המביעיםקריאות זהות בהיפוך הצדדים, לרבות דברי בלע גזעניים ולאומניים וקריאהלמעשי אלימות, חופשיים מחשש באשר לפגיעה בתעסוקתם".

ועוד "להפתעתנו ולצערנו, כאשר גל עכור זה מתדפק על דלתות האקדמיה, הוא איננו מוצא חומה בצורההעומדת בפניו. על פי המדווח באמצעי התקשורת, הטכניון זימן לשימוע שניסטודנטים ערבים בשל התבטאויותיהם ברשתות החברתיות. אוניברסיטת אריאל זימנהאף היא תלמידה לשימוע בנסיבות דומות. בנוסף לכך, לאחרונה התבשרנו כיאוניברסיטאות תל אביב ובן גוריון התריעו בפני כלל תלמידיהן במכתבים פומבייםכי ינקטו בצעדים משמעתיים כנגד התבטאויות 'קיצוניות ולא הולמות'".

כמו כן "אילו היינו מאמצים את העמדה כי יש להעמיד לדין משמעתי בגיןהתבטאויות פסולות, המדיניות הנוכחית איננה סבירה; אם האקדמיה הישראליתחפצה להישאר מוסד שוויוני ובלתי מפלה, הרי שעליה להעמיד לדין משמעתי גםתלמידים יהודים המשמיעים דברי בלע דומים כנגד ערבים, גם אם אותם תלמידיםאינם יעד למעקב של קבוצות גולשים שונות. לשם כך יאלצו מוסדות להשכלה גבוההלנהל מערך מעקב אחרי תלמידיהן, חזון עיוועים מקארתיסטי שברור שלאיש מןהמכותבים אין חפץ בו.אנו קוראים לחברי המועצה להשכלה גבוהה להתכנסלדיון דחוף בנושא ולהורות לכלל המוסדות המוכרים על ידי המועצה להימנעמנקיטת אמצעים משמעתיים בגין הבעת דעה מחוץ למסגרת הקמפוס. כמו כן, אנומקווים כי המועצה תמצא לנכון להורות למוסדות המוכרים לבטל החלטות שהתקבלובעת האחרונה הנוגדות מדיניות זו. אנו חוששים כי עמידה מנגד מול מגמה מסוכנתזו תהיה בכייה לדורות".

לקריאה הפניה המלאה:

https://docs.google.com/forms/d/1TYoZLu6lsViHzJjGil7RcCy6XhqU8FpwO-hBXDujHIE/viewform