בניגוד לעמדת הממשלה: ח"כ חנין מתנגד להקמת מתקני הגז יבשתיים

ועדת השרים לענייני פנים, בראשות שר הפנים גדעון סער, אישרההשבוע את התכנית להקמת מתקני קליטת גז בשטח ישראל. כזכור, הטיפול בגזיתבצע בים בשל שיקולים טכניים ולמרות זאת המדינה מתכוונת להקים מתקניםיבשתיים לטיפול בגז. בדיון הקודם, רשות הגז ממשרד האנרגיה מסרה כי מתקני הקליטה היבשתייםאמורים להוות גיבוי בלבד, אך ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר: "תקלה במתקן טיפול ביבשהתיצור אסון גדול. למרות שהמתקן הימי משנה לחלוטין את התמונה, ישנה תחושהשהמסלול התכנוני ממשיך כאילו לא קרה שום דבר".

2014-07-29_191150

מפגינים נגד הקמת מתקני הגז הטבעי ביבשה (צילום: צלול)

עוד נאמר בדיון הקודם על ידי רני אידן, ראש מועצת עמק חפר: "מתחילת הדרךאומרים לנו דברים שאינם רלוונטיים, מתכננים תכנונים יבשתיים על סמך תכניותלא רלוונטיות. למרות שהוכח אחרת, הם לא נסוגים מהחלופה הקרקעית ולא ברורלמה. לא ברור מה מתכננים בהסתר".

מעמותת צלול, בין מובילות המאבק להקמת המתקנים בים, נמסר בתגובה "ההחלטה להקים את מתקני הטיפול בגז בים היא ההחלטה הנכונה – שצריך היהלקבלה כבר מזמן. זהו ניצחון משמעותי לתושבים ולסביבה, אך כעת חשוב להבטיחשהטיפול בגז ייעשה בעומק הים ולא בקרבת החוף. מתקני הגז האמורים יכילוחומרי גלם דמויי נפט וחומרים מסוכנים שבהם יש לטפל בעומק הים כדי לצמצםאפשרות של דליפה שתגרום לנזק כלכלי כבד לתשתיות חיוניות כמו התפלת מים, ייצור חשמל ולסחר הימי".

יצוין שבחודש שעבר דנה ועדת הפנים של הכנסת בכוונת מוסדות התכנוןלקבוע שתי חלופות להקמת מתקני טיפול בגז יבשתיים בעמק חפר ובחגית. הטיפולבגז יתבצע בים בשל שיקולים טכניים ולמרות זאת המדינה מתכוונת להקים מתקניםיבשתיים לטיפול בגז.  בדיון אמר ח"כ חנין: "הסתבר שכשאמרולנו שחלופה ימית לא קיימת ולא אמינה, לא זאת בלבד שזה לא נכון אלא שחברתנובל אנרג'י תקים מתקן טיפול ימי צף. למרות שהמתקן הימי הזה משנה לחלוטיןאת התמונה, ישנה תחושה שהמסלול התכנוני ממשיך כאילו לא קרה שום דבר. התמונהשמצטיירת בפנינו היא שהמועצה הארצית מקיימת את הדיון על בסיס מידע חלקי". יוני ארי, ראש מטה מאבק התושבים, הדגיש בדיון ש"יש לנו חשש שהיות ואין צורך בשטחיםהאלה לטיפול בגז, יחליטו בעוד כמה שנים להשתמש בשטחים להקמת תחנות כח. זהבעצם החלטת עוקף בג"צ. שומרים שטחים לתכנונים עתידיים על מנת למנועהתנגדויות."