דו"ח בוועדה לקדים מעמד האישה: בישראל פועלים יותר מ-100 ארגוני נשים

הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי של הכנסת, בראשות חה"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), דנה השבוע על האתגרים הניצבים בפני ארגוני נשים וארגונים פמיניסטים בישראל בהשתתפות הקרן החדשה לישראל, קרן דפנה, ומועצת הנשים היהודיות.

2018-05-31_203852

מפגש של נשים עושות שלום עם ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) ליד הכנסת, 23 במאי 2018 (צילום: נשים עושות שלום)

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה היא שמחה לארח בוועדה למעמד האישה את הארגונים, "שיש להם עשייה מבורכת ארוכת טווח במאבק למען חברה צודקת יותר". היא הוסיפה שמאבק עיקש זה שהובל על ידי הארגונים הפמיניסטיים והפעילות הפמיניסטיות צבר כוח והישגים רבים. יחד עם זאת, "ודווקא בעת הזו, כשכל ההישגים הללו נמצאים בסכנה אנו חייבים וחייבות לשלב ידיים ולנתב את הכוחות והמשאבים בצורה הנכונה. הפגיעה בזכויות האדם והאזרח לא תפסח על זכויות הנשים, דבר שמצדיק העצמת המאבק הצודק שלנו נשים וגברים כאחד."

במארס השנה פורסם מחקר משותף של קרן דפנה והמועצה הלאומית של נשים יהודיות המציג את הישגי העבר וכיוונים עתידיים של ארגוני נשים וארגונים פמיניסטים בישראל. כיום, ישנם למעלה מ-100 ארגונים הפועלים בישראל, המוקדשים אך ורק לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. מנתוני המחקר עולה כי, במהלך החמש עשרה השנים האחרונות נרשמה עלייה בייצוג נשים בפוליטיקה, נוספו חוקים חדשים ונמדדה תמיכה ממשלתית בסדר היום הפמיניסטי. עם זאת, המצב החברתי והפוליטי בישראל מקשה על עשייה משותפת ויצירת קואליציה של תנועה מגובשת. המחקר פרסם קול קורא למספר ארגונים הפועלים באופן עצמאי אשר זוכים למענק לקידום דרכם ופעולתם.

מנכ"לית קרן דפנה, חמוטל גורי, הסבירה בישיבה כי "המחקר נולד ממקום של ידיעה שהשדה הפמיניסטי הוא משפיע אך יש צורך לבסס את אותו בעובדות אימפריות. הארגונים מכסים מניפה רחבה של נושאים הנוגעים לזכויות נשים ושיוון מגדרי ויש להם השפעה מהותית על השיח הציבורי, על החברה האזרחית ועל הממשל. השדה הפמיניסטי הוא מגוון, מכיל ופלורליסטי ועל כן, יש לשים דגש על השמעת כלל הקולות של הנשים בחברה. הכוח שלנו הוא בחוכמה ובעשייה המשותפת, לשמור על אחידות וסולידריות ,לחבר בין מאבקים וליצור שיתופי פעולה".

לדברי מנכ"ל הקרן החדשה לישראל, מיכאל גיצין, "המגוון בשדה הפמיניסטי הוא רחב ופלורליסטי, נשים מהמגזר החרדי, החברה הפלסטינית, נשים של פריפריה ועוד. קיים מגוון רחב של פעולה פמיניסטית בישראל ואין מספיק מענה לכולם ועל כן החלטנו להתחיל בשורה של מענקים שיתנו קול משמעותי יותר לאותן פעילות של התארגנויות קטנות בישראל ". עוד הדגיש "כי הזירה הפמיניסטית היא לא רק זירה של ארגונים אלא גם מלאה בהתארגנויות ופעילות רשת שעושות עבודת רשת חשובה, נשים חרדיות, פלסטיניות, נשים מהפריפריה והמרכז, נאבקות בפילנתרופיה שלא מצליחה לתת מענה לכולן. אני שמח להכריז שאנחנו שמים את הסוגיה של אלימות נגד נשים בחברה ערבית כסוגיית ליבה שהקרן תטפל בה".

בסיכום הדיון אמרה ח"כ תומאסלימאן כי "אפשר להרגיש את המהפכה שהתרחשה בחמש עשרה השנים האחרונות. בעזרתכם, הארגונים, שיניתם את פני החברה. יש הישגים רבים ויש במה להתפאר, אבל יש להתעשת ולא להישען על העבר אלא ללמוד איך לחזור להיות רדיקליות ופמיניסטיות, לעשות את הקשר בין כל המאבקים, לחבר את עצמנו ולא לפצל בגלל פוליטיקה של זהויות, התמונה לא תהיה שלמה בלי שיתוף פעולה של כולן. אי אפשר לפצל פמיניזם. תראו בנו בוועדה אחד מהכלים שניתן להיעזר בהם, אנחנו לא נוכל להזיז דברים אם אתן לא נמצאות אתנו, אני מקווה שזה תחילה של עוד התרוממות ועוד הישגים בשדה הפמיניסטי הלוחם למען קידום מעמד האישה".