דוחות חמורים על היעדר בטיחות בעבודה: חרף האטה הרוגים רבים בענף הבנייה

קו לעובד" פרסם בשבוע שעבר דו"ח המסכם את תחום הבטיחות בעבודה בשנת 2020. לדברי עורכי הדו"ח, "הממצאים מדאיגים: למרות ירידה מבורכת של 24% במספר ההרוגים, חלה עלייה של 20% במספר הפצועים: 423 בשנת 2020 לעומת 351 בשנת 2019. ענף הבנייה עדיין הקטלני ביותר, מספר המפקחים עדיין נמוך מהנדרש. 71% מהתאונות כלל לא נחקרות כי מצב הפצועים בהן מוגדר: 'בינוני'".

חברת נמורה לבנייה היא מבצעת הבנייה באתר הבנייה בשכונת כרמי גת בקריית גת, בו התרחשה ב-29 בדצמבר האחרון תאונת פציעה קשה מאד של עובד, בן 22, אשר נפגע בראשו מאבן שנפלה עליו מגובה (צילום: איחוד הצלה)

עוד עולה מהדו"ח שלמרות שמספר התאונות גדל, בפועל יש שימוש מצומצם מאד באכיפה פלילית ובאכיפה מנהלית. מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה יכול להשית עיצומים כספיים וקנסות על קבלנים שמפרים הוראות בטיחות. אולם בשנה שעברה הטיל מינהל הבטיחות רק 179 עיצומים כספיים על קבלני בנייה בגין ליקויי בטיחות, וזאת למרות שנרשמו אלפי ליקויי בטיחות בענף הבנייה. מצב זה מוביל להיעדר הרתעה אצל חברות קבלניות המפרות הוראות בטיחות. "מה זה אומר בפועל? שאין להן ממה לפחד", הדגישו בקו לעובד.

עוד כלי ליצירת הרתעה נמצא בידי רשם הקבלנים, שרשאי לשלול רישיון מקבלן בעקבות עבירות בטיחות. כאשר חברה קבלנית צוברת למעלה מעשרה צווי בטיחות, שמה יועבר לרשם הקבלנים לצורך קיום שימוע. אם הקבלן הוא גם קבלן מוכר לביצוע עבודות ממשלתיות, הוא יוצא מהרשימה לחצי שנה.

לטענת מחברי הדו"ח "הכלים טובים, רק שבפועל זה לא קורה. לצערנו בדיקת 'קו לעובד' מגלה שלמרות שלמעלה מ-40 חברות צברו בשנת 2020 למעלה מ-10 צווים, רק שלוש מהן הוזמנו לשימוע; תשע מהחברות שצברו יותר מ-10 צווים עדיין רשומות כקבלנים מוכרים למכרזים ממשלתיים".

גם מינהל הבטיחות של משרד העבודה והרווחה פרסם דו"ח סיכום על פועלו במהלך 2020. הדו"ח גדוש תשבחות עצמיות: עלייה של 121% בצווי בטיחות שהוטלו על קבלנים ב-2020, מספר שיא של 2,977 אתרי בנייה שנסגרו בשנה שעברה, ועלייה של 47% בביקורי פקחים באתרי הבנייה בשנה החולפת. מהדו"ח עולה גם כי נרשמה ירידה בכמות התאונות הקטלניות באתרי הבנייה. אך מחבריו "שכחו" לציין שהסיבה לכך איננה הגברת הפיקוח אלא ההאטה בענף בעת מגפת הקורונה. נשאלת השאלה: כמה עובדים נהרגו אשתקד בענף הבנייה? לפי נתוני מינהל הבטיחות, ב-2020 נהרגו 31 עובדים באתרי בנייה. לפי מעקב של עיתון "גלובס" המתבצע מאז 2016, מספר ההרוגים ב-2020 היה גבוה יותר ועמד על 35 עובדים. הדו"ח של קו לעובד מוסר נתונים לא על הענף, אלא על כלל העובדים שנהרגו בתאונות עבודה – 65. הקבוצה למאבק בתאונות עבודה בבניין ובתעשייה מדווחת על 67 הרוגים בתאונות עבודה – בלי לפרט את מספר ההרוגים בתאונות בניין. אפילו כאשר מאמצים את הדיווחים הנמוכים יותר, ברור כי המחיר שגובה תאוות הקבלנים למקסום רווחים גבוה מאוד.

נוסף לפעולות הפיקוח, "פעל מינהל הבטיחות במספר תחומים ובהם שיפור השירות עבור ציבור בעלי התפקידים בתחומי הבטיחות. המינהל פעל לפיתוחם של 12 שירותים מקוונים לדיווח על פעולות ומינויים ישירות מול מינהל הבטיחות, כגון דיווח על תאונות עבודה, דיווח על פעולות בנייה ומינוי מנהל עבודה, דיווח על ביצוע ימי השתלמות". עוד נמסר כי "לפני מספר חודשים הושלם קורס חוקרי בטיחות", וכי קורס נוסף נמצא בעיצומו בימים אלה. דווח שאנשי המינהל מקיימים ממשק שוטף וקבוע עם רשם הקבלנים שבמשרד השיכון – פעילות שלא הייתה קיימת בעבר. כמו כן נכתב בדו"ח כי עובדי המינהל שמו דגש בשנה החולפת בתחום המחצבות, וזאת "עקב ריבוי אירועי בטיחות", וכי "בשנת 2020 אושרו המינויים של 1,292 ממונים על בטיחות בענפי הבינוי והתעשייה".

בדו"ח יש גם התייחסות לעשרות מבצעי אכיפה שנערכו השנה. לדוגמא, בינואר נערך מבצע באתרי בנייה באשדוד במסגרתו נעשו פעולות פיקוח ב-28 אתרי בנייה בעיר. רק בשלושה אתרים לא נמצאו ליקויי בנייה. בחודש שעבר נערך מבצע ארצי במסגרתו נערכו ביקורי פיקוח ב-330 אתרים. במהלך המבצע הוטלו 96 צווי הפסקת עבודה, נמסרו 122 צווים והוטלו 46 עיצומים כספיים בשל עבירות.

חיפשנו את הדו"ח בנושא של הסתדרות עובדי הבניין והעץ, האיגוד ההסתדרותי האמור לאגד את פועלי הבניין. חיפשנוולא מצאנו. גם דו"חות של השנים הקודמות אינם. מתברר שהסתדרות עובדי הבניין שבהנהגת יצחק מויאל הנצחי (שלא עבד ולו יום אחד כעובד בניין, ושבעבר שימש יו"ר ועד עובדי השקם שהופרט) אינה עוקבת אחר ההרוגים והפצועים בתאונות עבודה. חוסר העניין במאבק ממשי בתחום ניצול עובדי הבניין (הישראלים, הפלסטינים והזרים) בא לידי ביטוי גם בחוסר המעש לשמור על חייהם, שלומם ותנאי עבודתם. לפי הניסיון שנצבר בעולם, הכלי היעיל ביותר במלחמה בתאונות עבודה הוא התארגנות עובדים. אבל לא בבית ספרנו – הקבלנים לא אוהבים עובדים מאורגנים.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב