דאגה בסין: המטבע הווירטואלי ביטקוין צובר תאוצה

ערכן של יותר ממחצית העסקאות המתבצעות בביטקוין נערכות ביואן, כך על פי נתונים ממרכז המחקר האמריקאי למטבע הווירטואלי על פי ידיעה ברדיו סין הבינלאומי. עם זאת, מומחים מזהירים שהשקעות במטבע זה בעלות סיכון גבוה יותר מאשר דרכים אחרות של השקעה.  ביטקוין הוא מטבע ווירטואלי שנוצר בשנת 2009 על ידי סאטושי נאקאמוטו, ככל הנראה שם בדוי של תושב יפן. ביטקוין נסחר 24 שעות ביממה בשוק העולמי, ללא הגבלות מחירים או הגבלות מחזור. בנוסף, אין כל פיקוח עליו מצד מדינה, מוסד או חוק כלשהו. סין עקפה את ארה"ב והפכה לשוק הגדול ביותר של ביטקוין בשנה זו. לדברי פרשנים, בעוד שבארצות אחרות משתמשים במטבע זה כדי לקנות סחורות מוחשיות בחיי היומיום על ידי תשלום באפליקציה סלולרית, הרי שבסין עיקר השימוש בו נעשה לצרכי השקעות.

2013-11-24_192218

טאן יה-לינג, ראש מכון המחקר הסיני של שוק ההשקעות במט"ח בינלאומי, אומר כי בסין ביטקוין הוא כלי ספקולטיבי בו משתמשים אנשים החושקים לגרוף רווחים בתוך זמן קצר. מטבע זה משך גם תשומת לב רבה בשל ערכיו המשתנים תדירות. כך למשל, מחירו הגבוה ביותר של ביטקוין בסין עמד ב-19 בנובמבר האחרון על 6,989 יואן 1,146) דולר). עם זאת, ב-1 בנובמבר המחיר הגבוה ביותר של המטבע היה 1,275 יואן, כך על פי אתר המסחר בביטקוין בסין. תוך מ-20 ימים, עלה ערכו של המטבע הווירטואלי ביותר מפי 4.

לביטקוין חסרונות שקשה להתגבר עליהם, אומר לי. כך למשל, מספר מטבעות הביטקוין מוגבל מראש, ואינו יכול לעבור את הרף של 21 מיליון מטבעות. עובדה זאת אומנם מונעת אינפלציה, אך במקביל גם מונעת ממנו לשמור על תיאום עם הכלכלה המתפתחת. בנוסף, קיים גם קושי בקביעת ערכו האובייקטיבי של ביטקוין. העובדה כי ערך זה נקבע באופן מוחלט על ידי השוק בעלת סיכונים גבוהים. בנוסף לכך, כמטבע ווירטואלי, ביטקוין לא מגובה על ידי נכסים ורכוש אמיתיים. בשל כך, עומדים קונים של ביטקוין אל מול סיכונים גדולים יותר מאשר משקיעים בתחומים אחרים. הסדרה של המטבע הווירטואלי היא בעייתית בכל הארצות וטרם קמה ממשלה שבידה תכנית מעשית בתחום. כמו כן, האנונימיות וחוסר הפיקוח של עסקות בביטקוין מסייעות בידם של אלו המעוניינים לעסוק בתחומים מפוקפקים ובלתי חוקיים.