גישה: ישראל מענישה שוב את דייגי עזה על מעשים של אחרים

ישראל הודיעה כי מרחב הדיג מול חופי עזה צומצם שוב, ל-10 מייל ימי במקום 15 מ”י. רק לקראת יום ראשון, לפני ארבעה ימים, הודיעה ישראל על החזרת שטח הדיג המותר למרחק 15 מ”י מול חלק מהחוף של עזה, לאחר שב-23 במאי אכפה מגבלה של 10 מ”י, במה שהוצג כענישה על הפרחת בלוני תבערה.

2019-05-31_172700

מעגן סירות הדייג של עזה (צילום: גישה)

ב-1 באפריל השנה הודיעה ישראל כי תרחיב את האזור המותר לדיג מול חלק מחופי עזה ל-15 מ”י, זאת לראשונה מאז הוחלו ב-1995 ההגבלות על האזור המותר לדיג, בהמשך להסכמי אוסלו. המרחב שבו הותר לכאורה לדייגים להרחיק עד 15 מ”י היה אמור להיות מוחל באזור הדרומי של הרצועה, מדיר אלבלח עד רפיח והוא מתאפשר רק עבור ספינות גרירה גדולות בלבד.

מאז ההכרזה, צומצם המרחב ב-30 באפריל לשישה מיילים. מ-5 במאי ועד 12 במאי נאסרה היציאה לים לחלוטין. בפועל, בהתחשב בשינויים התכופים בהוראות, מעט מאוד דייגים, אם בכלל, הספיקו לשוט עד 15 מ”י. לפי איגוד הדייגים ברצועה יש רק 12 ספינות בעזה שכשירות ומורשות לשוט למרחק זה. ב-1 באפריל מסרו מקורות בענף הדיג בעזה לגישה כי ישראל התירה להכניס לרצועה כבלי פלדה, החיוניים לספינות הגדולות, אולם אלו טרם נכנסו, מה שמעיב על הכדאיות של היציאה לדיג בעומק הים.

מעמותת גישה נמסר כי "המשחק של ישראל במרחב הדיג מהווה ענישה קולקטיבית של מגזר שלם, על מעשים שאין טוען שקשורים לדייגים באופן כלשהו. צמצום המרחב שוב הוא החלטה שרירותית, הפוגעת במזיד באחד הענפים המאותגרים ברצועה".