בתקופת הקורונה אושרו 96% מבקשות המעסיקים להוציא עובדות בהיריון לחל"ת

אושרו 96% מבקשות המעסיקים להוציא עובדות בהיריון לחופשה ללא תשלום (חל"ת). כך עולה מדיון בוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה שהתקיים אתמול (שני) בכנסת ועסק בהוצאת נשים בהיריון, חופשת לידה וטיפולי פוריות לחל"ת בעת משבר הקורונה. עוד עולה מהישיבה כי מאז תחילת המשבר התקבלו במשרד העבודה והרווחה 7,820 בקשות של מעסיקים בעניינן של נשים בהיריון, חופשת לידה וטיפולי פוריות; 7,400 מהבקשות היו עבור הוצאה שלהן לחל"ת, 290 לצמצום היקף משרה או קיצוץ בשכר ו-130 לפיטורים.

ח"כ עאידה תומאסלימאן בעת דיון של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: אל אתיחאד)

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), אשר עתרה לבג"ץ נגד התקנות לשעת חירום של ממשלת המעבר הימנית שאיפשרו למעסיקים להוציא נשים אלה לחל"ת ללא היתר, הדגישה כי נשים אשר חשות נפגעות מההוצאה לחל"ת או שלא התקבל עבורן היתר מוזמנות לפנות למשרד העבודה והרווחה ולנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. "כולם מתייחסים להוצאה לחל"ת בזמן הקורונה כאל גזירה משמיים, ואף אחד לא מעז להתנגד או בודק האם המקרים השונים מתבצעים על פי חוק. יש מעסיקים שפשוט החליטו על דעת עצמם, ובניגוד לחוק לא הגישו בקשות להיתר עבור הוצאת הנשים ממעגל העבודה".
עו"ד דנה גינוסר מהקליניקה לנשים וכלכלה באוניברסיטה העברית, הוסיפה ש"התחושה היא שאין דין ואין דיין ובצל הקורונה מותר לעשות הכל. מעסיקים טוענים בפני הנשים: אין חוקים בתקופה זאת". לשאלת יו"ר הוועדה, אישר עו"ד רועי קרת מהמוסד לביטוח לאומי כי אישה בחל"ת, אשר ילדה בטרם חלף חודש לחל"ת, לא תהיה זכאית לדמי אבטלה. "אנחנו מוטרדים מכך, ויש לפתור זאת בחקיקה", הדגיש קרת. בתגובה אמרה ח"כ תומאסלימאן: "הגיע הזמן לקדם תקנות לשעת חירום שמיטיבות עם העובדים, ולא רק עם המעסיקים. בימים אלה אנו עדים לכך שכשהממשלה רוצה לקדם חקיקה היא עושה זאת במהירות ובאגרסיביות".