בית הדין לעבודה החליט לפסול קורס בשירות המדינה לגברים בלבד

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים החליט אתמול (ראשון) כי הקורס בתכנית "משפיעים" של נציבות שירות המדינה, המתקיים בהפרדה מלאה בין גברים לנשים, מהווה "פגיעה קשה וישירה בזכות לשוויון". זאת, במסגרת עתירה שהוגשה על ידי שדולת הנשים. למדינה ניתנה האפשרות לצרף 10 נשים לתכנית בתוך שלושים יום, או שהליך ההכשרה של הגברים יוקפא.

2018-04-09_194433

מאז תחילת השנה נציבות שירות המדינה מקיימת קורס לגברים בלבד, במסגרת תכנית ההכשרה "משפיעים – חרדים לשירות המדינה". כשהמדינה מפעילה קורס כזה היא מקבלת את הדרישות של חלקים מהציבור החרדי לעולם מופרד מנשים, ונכנעת לאולטימטום המסוכן שאומר "אם לא תנקו את הסביבה מנשים, לא נצא לעבוד".

שדולת הנשים הגישה תביעה נגד עצם קיומו של הקורס בהפרדה, באמצעות עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד. השופטת קבעה ש"קבלה לעבודה על בסיס קריטריון של מין תוך הפרדה מגדרית היא הפליה אסורה המנוגדת לחוקי מדינת ישראל". לפיכך, עקרון השוויון גובר. היא גם קבעה שהמדינה נכשלה להוכיח שצריך הפרדה מגדרית כדי לשלב חרדים בשירות המדינה. כן, המדינה בכלל לא ניסתה לפתוח קורס שמיועד לחברה החרדית, ללא הפרדה מגדרית, ולא הייתה מסוגלת להוכיח למה.

משדולת הנשים נמסר "השורה התחתונה היא אין שום התחשבות שמצדיקה הדרה ואפליה של נשים. כלום. אין דבר כזה 'נפרד אבל שווה'. עצם ההפרדה משמרת יחסי כוח והסתכלות על נשים כפיגוע צניעות. מי שרוצה להשתלב בשוק העבודה מוזמן, יש מקום לכולן ולכולם. אבל אין סיכוי שנסכים להיות אלה שישלמו את המחיר".