ביבי רוצה לגרור את טראמפ להאג: נתניהו הבטיח שוב לספח שטחים פלסטינים כבושים

לאחר נצחונו בבחירות המקדימות לראשות הליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אתמול (שישי) נאום ניצחון מול פעילי מפלגתו באיירפורט סיטי שליד נתב"ג. במהלך הנאום הבטיח שוב ראש הממשלה לספח לישראל שטחים פלסטינים כבושים. "גברנו על מזג האוויר, גברנו על הפייק ניוז, גברנו על התקשורת והשמאל שהיו נגדי. עכשיו הזמן שהימין ינצח בבחירות!", הצהיר.

נתניהו וטראמפ בירושלים, מאי 2017 (צילום: לע"מ)

נתניהו הודה לפטרונו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במהלך הנאום וציין את השינויים ביחסי ישראל ארה"ב מאז "הכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות לירושלים, הכרה בריבונות ברמת הגולןוקביעה אמריקנית שההתנחלויות אינן מנוגדות לחוק הבינלאומי. כל זה בשלוש שנים".

שוב הבטיח נתניהו, כמו בשתי מערכות הבחירות שנערכו בשנה האחרונה, לספח שטחים בחסות האימפריאליזם האמריקאי. נתניהו אמר: "ראשית, יש לקבע סופית את גבולנולהביא להכרה אמריקאית בהכלת ריבונותנו בבקעת הירדן ובצפון ים המלחלהביא להכרה אמריקאית בהחלת ריבונותנו על כל הישובים ביו"שהביא לברית הגנה היסטורית עם ארה"ב שתשמר לחלוטין את חופש הפעולה של ישראללבלום סופית את איראן וגרורותיה". יצוין שבנאום נתניהו בלטו היעדר כל התייחסות ליריבו בבחירות המקדימות, ח"כ גדעון סער, ו"הצורך בממשלת אחדות מול האיומים הביטחוניים" – כפי שהצהיר בחודשים האחרונים.

על פי ידיעה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" ביום שני שעבר, בעקבות הצהרת נתניהו ערב הבחירות האחרונות בתמיכה מוצהרת של סיעות בכנסת – כולל כחול לבן; הוקמה ועדה ביןמשרדית לקידום סיפוח בקעת הירדן שבשטחים הפלסטינים הכבושים. לדברי העיתון לא מן הנמנע שהתוכנית תיכנס להקפאה, מחשש מבית הדין הבינלאומי בהאג. הישיבה הראשונה של הצוות הביןמשרדי להחלת הריבונות בבקעה, שהייתה אמורה להתקיים לפני שבועיים בוטלה. לישיבה שבוטלה כבר הוצאו זימונים, אך כמה שעות לפני שהחלה קיבלו כל המוזמנים הודעה שהדיון בוטל. הסיבה: ההערכה שהתובעת הכללית בהאג עומדת לפרסם את תוצאות הבדיקה המקדמית שלה. החשש היה שכינוס של הצוות בעיתוי הזה יעצים את העימות עם בית הדין הבינלאומי.

החשש מבית הדין בהאג לא התחיל רק בהחלטה הזו. בשבוע שעבר אמר שר החוץ ישראל כץ כי ממשלת הימין לא פינתה את חאן אל אחמר בעקבות החשש שמבחינת בית הדין זה יהיה "הקש האחרון". "אנשים צועקים 'מדוע לא לפנות את המקום?' בקבינט הגענו למסקנה שזו נקודה רגישה שיכולה להיות הגורם המכריע בקבלת ההחלטה של התובעת מגמביה לפתוח בחקירה נגד ישראל. ראש הממשלה ידע אלא שכל הזמן עקבנו בדיונים איפה עומד במשוער התהליך הזה של התובעת", אמר כץ.

עוד על בית הדין הבינלאומי בהאג, בעמוד השער בגיליון השבוע של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/12/G50_2019.pdf