בחד"ש תוקפים את התכנית הכלכלית ב'עסקת המאה' שפרסם הממשל; הפגנה ביום ג' בת"א

הבית הלבן פרסם אמש (שבת) את החלק הכלכלי ב"עסקת המאה" של ממשל טראמפ, המתבססת על הקמת קרן בינלאומית שתשקיע כ-50 מיליארד דולר בפרויקטים "לשיפור הכלכלה הפלסטינית". רוב הכסף, כ-28 מיליארד דולר, מיועד להשקעה ישירות בעזה ובגדה המערבית שתחת כיבוש, ושאר הסכום יושקע בפרויקטים בירדן, במצרים ובמדינות נוספות באזור.

יו"ר סיעת חד"שתע"ל, ח"כ איימן עודה, התייחס לפרסום החלק הכלכלי של עסקת המאה ואמר "מישהו צריך להסביר לטראמפ שאי אפשר לקנות את הכל בכסף, בטח שלא את השאיפות הלאומיות הצודקות של העם הפלסטיני", אמר עודה. "הפתרון היחיד לסכסוך הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל", הדגיש.

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש) הוסיפה ש"הרכב וועידת מנאמה מעיד על כוונותיה וסיכוי ההצלחה שלה. הפלסטינים עצמם לא שם, סין ורוסיה לא שם, האיחוד האירופי לא מושקע בתהליך. אין לוועידה הזו שום גיבוי בינלאומי. רק ארה"ב ומשטרי הנפט הערבים שם. טראמפ, לא הכל קונים בכסף! בטח שלא את העם הפלסטיני". מחד"ש נמסר עוד כי ביום שלישי הקרוב, יום פתיחת הוועידה בבחריין, בשעה 19:00 תתקיים הפגנת מחאה מול שגרירות ארה"ב בתלאביב, ברחוב הירקון.

2019-06-23_193628

אישים פלסטינים מפגינים ב-15 ביוני במרכז רמאללה נגד "עסקת המאה" (צילום: אקטיבסטילס)

לעומת הגינוי של חד"ש, השר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר אתמול כי "על פניו, זה נשמע טוב. אנחנו תמיד בעד פיתוח הכלכלה הפלסטינית והפסקת המשבר ההומניטרי. כל העולם רוצה לעזור לפלסטינים אבל הם מסרבים לעזור לעצמם".

גם באופוזיציה הליברלית שיבחו את התכנית של הממשל. שר האוצר הניאוליברלי לשעבר, ח"כ יאיר לפיד, מספר 2 בכחוללבן, טען כי "המסמך רציני מאוד ואין סיבה להתנגד לו". יו"ר כחוללבן, ח"כ בני גנץ התייחס אף הוא מאוחר יותר לנושא בחשבון הפייסבוק שלו: "אני בעד קידום ופיתוח כלכלי עבור הפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. אבל כל יוזמה כזו, כפי שהוצגה היום במסגרת תוכנית המאה, חייבת להיות חלק מהמאמץ לפירוז רצועת עזה, השבת השבויים והנעדרים ומניעת פעילות טרור באיו"ש. עלינו לפעול ביחד עם העולם בכדי לקבע את ההבנה ששקט ביטחוני יוביל גם לפרנסה ורווחה באזור כולו".

בארגונים הפלסטינים המרכיבים את אש"ף וגם בחמאס דחו אמש את פרטי היוזמה הכלכלית שהציג ג'ארד קושנר. חנאן עשרוואי, בכירת אש"ף, אמרה כי אלו הבטחות מופשטות והוסיפה כי רק פתרון פוליטי שיוביל לקץ הכיבוש יסיים את הסכסוך. עוד נמסר כי במהלך ימי הוועידה בבחריין תתקיים שביתה כללית ברשות הפלסטינית ויערכו הפגנות ותהלוכות נגד קיום הוועידה הגדה וברצועת עזה.