בהיעדר חתימת השרים: מתעכב תקציב בסך 28 מיליון לטיפול במבקשי המקלט

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) קיימה אתמול (שני) דיון מעקב בנושא הטיפול במבקשי המקלט – זרים שאינם בני הרחקה. לדברי יחימוביץ' "אנחנו נמצאים בלימבו: מצד אחד מבקשי המקלט אינם מגורשים, אחרי שנתניהו נכנע ללחץ וגנז את התכנית המצוינת של נציבות האו"ם להסדרת מעמדם; מצד שני אנחנו עדים להזנחה של האוכלוסייה הזו, שלא ראויה למדינה כמו ישראל, בעיקר בתחומי הרווחה והבריאות".

2018-12-11_204326

"הדברים המזעזעים ביותר הם היעדר הנכונות להכיר בציבור הזה כבני אדם. מבקשי המקלט הם נוכחים נפקדים ולא קיימים פה. מצד אחד, הם אינם בני הרחקה, ומצד שני הם נמקים בהיעדר שירותים בסיסיים של בריאות ורווחה כאילו היינו  מדינה עולם שלישי. זה לא עומד בדין הבינלאומי ולא עומד בשום אמות מידה מוסריות. המתווה של נתניהו שהיה סביר אך נגנז בלחץ קומץ קיצוני ורעשני, העמיק עוד יותר את סימני השאלה הקשים של מה לעזאזל עושה מדינת ישראל עם עשרות אלפי בני אדם שחיים בתוכה", הוסיפה.

על כך העיר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת): "אין כל התייחסות של הממשלה לגבי עתידם ומעמדם של מבקשי מקלט שהמוגדרים על ידה כ'מסתננים'. כל עוד הפליטים ומבקשי המקלט שוהים בישראל צריך לתת להם מענה אנושי. המצב הנוכחי הוא ההזנחה שבסופה מקרי מוות".

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ' שלמה מוריוסף, דיווח בישיבה ש"כיום יש יותר מ-35,000 בקשות מקלט: כ-11,000 מבקשי מקלט מאוקראינה וגיאורגיה, 11,200 מאריתריאה, 3,400 מסודן ו-10,000 משאר העולם". פרופ' מוריוסף התייחס להמלצות הוועדה הביןמשרדית שעמד בראשה, ואמר כי מימוש ההמלצות תלוי באישור שר הפנים ושר האוצר, וכי ניתנה הסכמתו של שר האוצר למסמך ההמלצות של הוועדה כולל הסכומים הנקובים בו. "הוועדה תקצבה כל סעיף והגיעה לתקציב של 28 מיליון שקל ויש הסכמה של האוצר לתקציב הזה והוא חתום על מסמך ההמלצות של הוועדה".

אך המשנה למנכ"ל מבקר המדינה, יובל חיו, הסביר לחברי הכנסת ש"המלצות הוועדה נותנות מענה מצומצם מידי למה שהוצג בדו"ח מבקר המדינה וגם זה לא מתוקצב כלל. במכתב ששיגר היועץ המשפטי לממשלה, נכתב כי הוא החליט לקיים בחינה מחודשת לגבי העמדה של דו"ח הביקורת בו סברנו שישראל צריכה לתת יותר, הן מכח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, והן מחובת הדין הבינלאומי. טרם קיבלנו התייחסות.

עדן, מבקשת מקלט מאריתריאה השוהה כעשור בישראל הוסיפה: "משחקים בחיים שלנו, מתנהגים אלינו כמו ג'וקים. אם היו מטפלים בסילבנה צגאיי בזמן, היא לא הייתה מגיעה למצב הזה. אני מבקשת שהיא תהיה האחרונה ולא הילדים שלנו". על כך הדגיש ד"ר וזאי גוטצייט, מרופאים לזכויות אדם:

"מצבם של מבקשי המקלט כל כך רעוע שאף אחד לא יכול לבוא ולדבר כאן בוועדה. איך משרד הבריאות בוחר לומר שיש טיפול בחירום אבל אין תקציב לטיפול חולת סרטן בת 25 שזקוקה להשתלת מח עצם? נאלצת לספר לאישה שקטעו את רגליה כי משרד הבריאות לא חשב לממן צינתור לאישה עם נמק ברגל. לכולם ברור שהם במצב קריטי והם לא זוכים לטיפול בישראל. זו לא דרך ולא צורה לטפל באנשים".

בתום הדיון מסר ח"כ חנין שהתמונה שמצטיירת מהדיון בוועדת ביקורת המדינה על מדיניות הבריאות והרווחה למבקשי מקלט "היא קשה מאוד". "המערכת לא מצליחה לתת מענה מספק אפילו למקרי הקיצון הקשים ביותר. המצב הזה נובע ממדיניות הזנחה מכוונת של הממשלה, שלא פוגעת רק במבקשי המקלט עצמם, אלא בכל תושבי דרום ת"א והשכונות המוחלשות", הוסיף.