בג"ץ דחה עתירה והרשה להעביר ממצאים ממוזיאון רוקפלר למערב י-ם

בג"ץ דחה בשבוע שעבר את עתירת עמק שווה והרשה להעביר את הספרייה והממצאים הארכיאולוגים ממוזיאון רוקפלר שמזרח ירושלים למערב העיר. במאי האחרון ארגון עמק שווה עתר לבג"ץ, בדרישה למנוע את העברת הספרייה הארכיאולוגית של מוזיאון רוקפלר והממצא הארכיאולוגי הנמצא במוזיאון. העתירה הוגשה בעקבות החלטת רשות העתיקות להעביר את הספרייה למערב ירושלים והוצאת אוסף המטבעות של המוזיאון שהתרחשה לאחרונה.

2016-07-23_185507

בג"ץ החליט לדחות את העתירה וטען שרשות העתיקות רשאית להעבירם מרוקפלר למערב העיר. עוד טען בג"ץ שהחוק הישראלי במזרח ירושלים גובר על החוק הבינלאומי, האוסר על הוצאת נכסי תרבות משטח כבוש. מעמק שווה נמסר "חשוב לציין שבעתירתנו לא טענו שיש להתעלם מהחוק הישראלי, אלא שמכוון שמדובר בחוק בינלאומי מנהגי יש לפעול לפיו. לדעתנו זוהי החלטה תקדימית בה בית המשפט מתעלם ממעמדו הבינלאומי של המוזיאון. משמעות הדבר היא שגם בעתיד, אם וכאשר יתקיים מו"מ מדיני לגבי עתיד מזרח ירושלים, יהיה קשה ואולי אף בלתי רלוונטי לדון בעתיד הממצאים והספרייה שהועברה לישראל".

המוזיאון הוקם בתקופת המנדט הבריטי (1938) והיה למוזיאון המרכזי לעתיקות בפלשתינהא"י. המוזיאון נבנה בעזרת תרומת ג'והן רוקפלר אשר בנוסף לבניה הקציב מיליון דולר להפעלתו. מתחם המוזיאון כולל אולמות תצוגה, מחסנים לממצאים הארכיאולוגים, וספרייה רבת ערך. החזון של מקימי המוזיאון היה לייסד מוזיאון בינלאומי שמנוהל על ידי מועצה בינלאומית. מועצת המנהלים של המוזיאון כללה נציגים מבריטניה, צרפת, ארה"ב, שבדיה, מדינות ערב ונציג הישוב היהודי. במוזיאון מרוכזים ממצאים ארכיאולוגיים רבים וחשובים. בין הממצאים הבולטים ישנם עצמות אדם קדמון ממערות בכרמל, אוסף תכשיטי זהב שנתגלו בתל אלעג'ול ובבית שמש, אוצר שנהבי מגידו, מכתבי לכיש, תבליטי הסטוקו מן הארמון האומיי מח'רבת מפג'ר שליד יריחו, ומשקופי אבן מגולפים מכנסיית הקבר מהתקופה הצלבנית.

המוזיאון שמר על מעמדו הבינלאומי עד שנת 1966 אז הירדנים החליטו להלאימו. בשנת 1967 ישראל החלה להפעיל את המוזיאון ומשרדי רשות העתיקות עברו לבניין. הממצאים הארכיאולוגים, הספרייה והתצוגה נשארו במקום ולא הוזזו עד תחילת המאה ה-21. בעשור האחרון החלה רשות העתיקות להעביר ממצאים ארכיאולוגים ממחסני המוזיאון ובשנה הקרובה מתוכננת העברת הספרייה כולה לבית הרשות החדש במערב ירושלים.