ארגונים ישראלים ופלסטינים: חיל הים מוסיף להתנכל לדייגים ברצועת עזה

ארגוני זכויות אדם ישראלים ופלסטינים, גישה, עדאלה ואל מיזאן מסרו כי חיל הים מוסיף להתנכל לדייגים הפלסטינים ברצועת עזה. זאת, בעקבות דיווח של הדייגים לפיו חלה הסלמה נוספת בתדירות מקרי האלימות והירי של הצבא  הישראלי לעבר דייגים שעובדים בסירותיהם בים מול חופי עזה. פעולות חיל הים כוללות ירי לא מבוקר, הצפת סירות במים, השפלת דייגים, תפיסת ציוד ופגיעה ברכוש.

נמל הדייגים של עזה (צילום: גישה)

יו"ר ועדת הדייגים באיחוד ועדות העבודה החקלאית בעזה, זכריא בכר, מסר כי בתקופה האחרונה מורגשת גם עלייה במספר המקרים שבהם הצבא דורש מהדייגים להסיר את בגדיהם, לקפוץ לים, ולשחות לעבר סירות חיל הים. לדבריו, "הדרישה של הצבא שהדייגים ישחו אליהם בעירום לא רק שפוגעת בכבודם של הדייגים, אלא גם מסכנת את חייהם, זאת ללא כל הצדקה". בכר מספר כי הצבא משתמש בזרנוקי מים כדי להציף סירות דיג, מה שפוגע במכשור חשמלי ובאמצעי התאורה שעל הסירות. "האלימות שמפעיל הצבא גורם לדייגים רבים לחשוש מיציאה לים. הפגיעה בענף מורגשת".

על פי ארגון אל מיזאן הפועל בעזה, בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2020, נרשמו 105 מקרים של ירי מצד חיל הים לעבר סירות דיג מעזה. מהירי נפצעו שישה דייגים. שלושה נוספים נעצרו, בהם קטין. בנוסף, נגרמו נזקים כבדים לשבע סירות, הושמד ציוד דיג רב ונתפסה סירה אחת. ב-8 במאי האחרון דיווחו דייגים על ירי של חיל הים לעבר שתי סירות דייגים. כדורי גומי פגעו בראשו של דייג אחד ובידו של אחר; מנועים של שתי סירות נפגעו קשה מירי חי ויצאו משימוש; בנוסף, באותו היום פגע חיל הים בסירות באמצעות תותחי מים עוצמתיים, שפגעו באוזנו של אחד הדייגים וסיכנו את הסירות ואת הנמצאים בהן.

לאור ההסלמה, שיגרו גישה, עדאלה ואל מיזאן, מכתב בהול ליועץ המשפטי ולממשלה ולפרקליט הצבאי הראשי, בדרישה שיורו להפסיק לאלתר את ההתנכלויות לדייגים המבקשים להתפרנס, ולפתוח בחקירת האירועים. ההסלמה קורית כשברקע האטה כלכלית, הנובעת מצעדי ההגנה מפני התפשטות נגיף הקורונה והסכנה לביטחון התזונתי של תושבי הרצועה. בנוסף, בתקופה זאת בשנה חלה עונת הסרדינים, זמן משמעותי ברווחיות הדייגים במבט שנתי.

לדברי גישה: "המגבלות שמטילה ישראל על מרחב הדיג יחד עם השינויים שהיא עורכת בהן, והדרך שבה היא אוכפת אותן, פוגעות בפרנסה של אלפי דייגים בעזה ובמה שמסורתית הוא אחד המקצועות החשובים ברצועה. הגבלת מרחב הדיג היא דוגמה לשליטה בחיי תושבי עזה שישראל נוטלת לעצמה. שליטה זאת נושאת עמה אחריות בין היתר גם לאפשר לתושבים להתפרנס בכבוד, בוודאי מבלי לסכן את חייהם ואת רכושם ומבלי לפגוע בכבודם ובזכויותיהם הבסיסיות".