נמשכות המחאות בצרפת: שביתות בכל בתי הזיקוק וחסימות של כבישים ונמלים

הייצור בשמונה בתי זיקוק של ענקיות האנרגיה טוטאל ואקסון הופסק היום (שלישי) כליל ברחבי צרפת. ועדי העובדים של התאגידים, החברים בקונפדרציה הכללית של העובדים ((CGT, החליטו לשבות בכל בתי הזיקוק. השביתה החלה כבר ביום ראשון עם הפסקת העבודה בבתי הזיקוק בגונפרוויל שבחבל בנורמנדי, בעיר פייזה ליד ליון ובדונז' שבקרבת העיר נאנט. במקביל, עובדי טוטאל חסמו את הכניסה לבית הזיקוק בעיירה גראנפואי ליד פאריס והפסיקו את הייצור בה. העובדים גם חסמו את הכניסות והיציאות לשלושה מחסני דלק של טוטאל, וגרמו בכך למחסור בדלק ב־317 תחנות בצפון ומערב צרפת. במאות תחנות אזל הדלק כליל, ומחוץ לאחרות השתרכו תורים ארוכים של כלי רכב. היום נרשם מחסור בדלק במאות תחנות נוספות ברחבי צרפת. על כך מסר העיתון הקומוניסטי "הומניטה" היוצא לאור בצרפת.

2016-05-24_212517

טוטאל היא חברת זיקוק הנפט הגדולה באירופה והיא מחזיקה בבעלות על חמישה מתוך שמונת בתי הזיקוק בצרפת. חודשים של מבוי סתום פוליטי בפרלמנט והתנגדות בתוך המפלגה הסוציאליסטית השלטת, שלוו בהפגנות מחאה המוניות ברחבי צרפת, הביאו את הנשיא פרנסואה הולנד להעביר החודש גרסה מרוככת של הרפורמות בצו נשיאותי. יחד עם זאת, המחאה שהחלה בחודש מארס האחרון, אינה נפסקת ואף מתרחבת למגזרים נוספים על פי החלטת ה-CGT. יצוין שגם הנמלים ברחבי צרפת חסומים על ידי משמרות מחאה של עובדים, גמלאים ופעילי שמאל המתחלפים במדי שמונה שעות. כוחות מיוחדים של המשטרה פינו כמה חסימות מחאה אך העובדים שבו והפסיקו את התנועה מהנמלים ואל הנמלים. הקונפדרציה גם החליטה של שביתה בחברת התחבורה הציבורית של פאריס RATP, החל מיום רביעי הבא. פירוש הדבר: שיתוקם של מערך האוטובוסים של הבירה ופרבריה, הרכבת התחתית ה"מטרו" ורכבות הפרברים. קרוב ל-10 מיליון תושבים עושים שימוש מדי יום בתחבורה הציבורית של פאריס.

בין הסעיפים שמעוררים את זעמם של העובדים בעקבות החוק החדש: כוונה לפתוח למשא ומתן מפעלי בין עובדים למעסיקים של ימי החופשה, גובה הבונוסים והתשלום על שעות נוספות שמעוגנים כיום בהסכמים קיבוציים ענפיים, והגדרת התנאים שבהם חברות יכולות לבצע "קיצוצים כלכליים", על בסיס ביצועיה הפיננסיים וגודלה. שבוע העבודה הצרפתי המפורסם בן 35 השעות ימשיך להתקיים, אך מעסיקים יוכלו להאריכו עד ל־46 שעות, "בתיאום עם ועדי העובדים" – כלשון החוק. חרף העובדה שהחוק כבר נחקק בצו נשיאותי השובתים דורשים את ביטולו המלא.