משמר זכויות אדם: ממשלת ישראל אינה אוכפת את חוקי העבודה ואינה מגינה על העובדים התאילנדים

ארגון משמר זכויות אדם מסר בדו"ח שפרסם אמש (רביעי) כי עובדי חקלאות תאילנדים בישראל סובלים מהפרות חמורות של זכויותיהם בגלל שהרשויות אינן אוכפות את חוקי העבודה. לדעת הארגון הבינלאומי "על הרשויות הישראליות לנקוט צעדים מידיים כדי לשפר את מנגנוני האכיפה, ולחקור האם תנאי מחייה ועבודה לא הולמים תרמו לדפוס מטריד של תמותה בקרב עובדי חקלאות מתאילנד".

2015-01-22_205541הדו"ח שפורסם תחת הכותרת "עסקה לא הוגנת: ניצול עובדים תאילנדים במגזר החקלאי בישראל", מתעד מקרים רבים של תשלום שכר נמוך מתחת לשכר המינימום, שעות עבודה מופרזות, תנאי עבודה מסוכנים ותנאי דיור עלובים שמהם סובלים חלק לא מבוטל מהעובדים התאילנדים בישראל. כן מתעד הדו"ח מעשי נקמנות של מעסיקים נגד עובדים שניסו למחות על ניצולם באמצעות שביתה. בעיות אלה נמשכות על אף שיפורים שהוכנסו בשנת 2011 בתהליך הגיוס של עובדים תאילנדים ועל אף חוקים ישראליים הקובעים שכר מינימום, מגבילים שעות עבודה, מתירים קיום שביתות חוקיות והתאגדות של עובדים ומפרטים את הסטנדרטים שבהם צריכים לעמוד מגורי העובדים. לדברי שרה לאה ויטסון, מנהלת חטיבת המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון  "הצלחת ענף החקלאות בישראל תלויה במידה רבה בעבודתם של מהגרי עבודה תאילנדים, אולם ישראל אינה עושה די כדי לשמור על זכויותיהם ולהגן עליהם מפני ניצול. על הרשויות הישראליות לאכוף באורח פעיל הרבה יותר את החוקים הנוגעים לשעות עבודה ולתנאי העבודה, ולהגביר את האכיפה על מעסיקים המפרים את זכויות העובדים".

כ-25,000 מהגרי עבודה תאילנדים מהווים את רוב כוח העבודה במגזר החקלאי בישראל. בשנת 2011 חתמה ישראל על הסכם בילטראלי עם תאילנד, המכונה ההסכם ל"שיתוף פעולה תאילנדישראל לגיוס עובדי חקלאות זרים". הסכם זה צמצם באורח ניכר את עמלות הגיוס שנדרשים עובדים תאילנדים לשלם כדי לקבל רישיונות עבודה, ובכך גם את פגיעותם לעבודת כפייה. אולם, הארגון מצא כי תנאים נצלניים אחרים נותרו בעינם, וכי החלפת מעסיקים עודנה משימה מסובכת ויקרה. תחקירני ארגון נפגשו עם 173 עובדים תאילנדים בעשרה מושבים בצפון ישראל, במרכזה ובדרומה. כל העובדים סיפרו כי השכר המשולם להם נמוך משכר המינימום, כי הם נאלצים לעבוד שעות ארוכות בהרבה ממה שמתיר החוק, עובדים בתנאים לא בטוחים, ונתקלים בקשיים כשהם מנסים להחליף מעסיקים. בתשעה מתוך עשרת היישובים שבהם בחן הארגון את תנאי המחייה, עובדים תאילנדים שוכנו במגורים מאולתרים ובלתי ראויים.

לעיון בדו"ח המלא (65 עמודים, באנגלית):

http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/israel0115_ForUpload.pdf