מציעים תכנית חינוך כוללת למאבק בגזענות

על רקע האירועים הגזעניים והאנטי-דמוקרטיים שהתרחשו ומתרחשים בחודשים האחרונים, פנתה לאחרונה האגודה לזכויות האזרח אל שר החינוך, והביאה בפניו המלצות לתכנית כוללת לחינוך נגד גזענות. בפנייה הצביעה האגודה על מספר בעיות מבניות הקיימות במערכת החינוך, אשר פוגעות במאמצים וביוזמות של משרד החינוך עצמו להתמודד עם תופעה מושרשת ומסוכנת זו.

בין הבעיות אשר מחלישות את החינוך לערכי דמוקרטיה ונגד גזענות בישראל: מחסור בתכניות מתמשכות המחייבות את כלל המערכת; העובדה שערכי הדמוקרטיה אינם מוטמעים בתוך מקצועות הלימוד השונים; היעדר חשיפה לנרטיבים הערביים במערכת החינוך; הכשרה אפסית למורים לשם התמודדות עם גילויי גזענות בכיתות.

2014-08-16_145529

במכתב ששיגר לשר החינוך שרף חסאן, ראש מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח, נכתב: "כפי שוודאי מוסכם עליך, החינוך לערכי דמוקרטיה בכלל, ונגד גזענות בפרט, לא יכול להתבצע בשיטה של 'זבנג וגמרנו'. אנחנו מברכים על העיסוק של המשרד בנושא זה במהלך השנים ועל התכניות השונות, כמו גם על כל קריאה שלך ושל המשרד להקדשת ימים בלוח השנה לטיפול בנושא זה, לרבות ההנחיה שלך להקדיש את השבוע הראשון של שנת הלימודים שבפתח לנושא הגזענות. בעבר אף יזמנו את הכללת היום הבינלאומי לביעור האפליה על בסיס גזע בלוח השנה של משרד החינוך. עם זאת, אנו סבורים כי במבחן התוצאה אין די ביוזמות הללו ובתכניות הקיימות כדי להתמודד עם התופעה המסוכנת של הגזענות".

באגודה לזכויות האזרח גורסים כי החינוך לערכי דמוקרטיה ונגד גזענות הוא תהליך מקיף ומתמשך, אשר מתחיל מהגיל הרך וממשיך עד האוניברסיטה, וכולל את כל התלמידים במערכת החינוך. התפיסה החינוכית צריכה להיות מבוססת על הכרה באדם, כל אדם, כבעל זכויות שוות, ולהכיר בזכויות השוות של המיעוט הלאומי הערבי-הפלסטיני בישראל. כמו כן, נוכח הכיבוש והסכסוך הלאומי, מערכת החינוך צריכה לשאוף לחשוף את התלמידים לנרטיבים שונים ולמידע אובייקטיבי, גם אם אלה לא מתיישבים בהכרח עם הגישה ההגמונית, וכן לעודד חשיבה ביקורתית וצריכה נבונה של תקשורת.

 עוד בנושא:

http://www.acri.org.il/he/32500