הסרט המזרח-גרמני 'יעקב השקרן' יוקרן בתל-אביב

 

במסגרת סדרת הסרטים "התפתחות התודעה האנטיפשיסטית בקולנוע הגרמני אחרי 1945" קרן רוזה לוקסמבורג תקרין ביום רביעי, 3 בספטמבר 2014, בשעה 19:00, את סרטו של פרנק באייר "יעקב השקרן" (מזרח גרמניה 1975, גרמנית עם כתוביות בעברית). הסרט מתבסס על ספר עלילתי של הסופר יורק בקר שראה אור ב-1969 בשפה הגרמנית ושיצא לאור בעברית ב-1979 במסגרת ספרית לעם של הוצאת עם עובד. בקר עיבד את הספר לתסריט עוד לפני שהספר ראה אור והוא שימש להפקת הסרט הנושא אשמו במזרח גרמניה ב-1975. הסרט היה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר בכיכובו של ולטימיל ברודצקי ובבימויו של פרק בייר.

 2014-08-16_145617

מתוך הסרט "יעקב השקרן"

על פי הספר, יעקב השקרן מתגורר בגטו יחד עם גיבורי העלילה ומגורש יחד אתם, אל מחנה השמדה. לדמות המספר אין תפקיד פעיל בהשתלשלות אירועי העלילה והוא מדווח עליה לצד דיווח על דעותיו ורגשותיו. הסופר מקפיד להסביר כיצד כל פרט בעלילה נודע למספר, בין אם בצפייה במאורעות בעת שקרו, בין אם משמיעה מעדים בסמיכות לזמן האירועים, בין אם מוידויו של יעקב במחנה ההשמדה, אחרי תומה של העלילה ובין אם מחקירות שונות שערך לאחר סוף המלחמה נגד הנאצים. כל זאת, למרות שבפתיחת הסרט הקולנוע, כתוב במפורש, שהסיפור עליו הוא מבוסס אינו אמיתי. גיבור הסיפור, יעקב חיים, הוא קונדיטור לשעבר שכמו תושבים רבים אחרים של הגטו, שבו שורר רעב, הוא עוסק בעבודה עבור הצבא הגרמני בתמורה למזון המחולק במקום. יעקב עובד יחד עם דמויות נוספות בסיפור, בהעמסת משאות על רכבות. לבד ממחסור במזון, חסר בגטו גם מידע על הקורה מחוץ לחומותיו.

הכובשים הנאצים מונעים כניסת עיתונים לגטו ואוסרים בתכלית האיסור החזקת מקלטי רדיו. יעקב מספר לחבריו הקרובים על חדשה ששמע מהרדיו שבמפקדת האס.אס. הממונה על שמירת הגטו, כאשר הזדמן אליה בטעות. אך ידידיו אינם מבינים אותו כראוי ובין יום כל הגטו חושב שליעקב יש מכשיר רדיו המוחזק בהיחבא. רבים מתושבי הגטו דורשים מיעקב עדכוני חדשות. הבולט בין אנשים אלה הוא, הספר לשעבר, קוולסקי הנודניק, שעוד לפני המלחמה כל אחד משניהם ניסה לנצל את השני. אולם, חלק אחר מתושבי הגטו, שהבולט בהם הוא השחקן לשעבר פרנקפורטר, מנסים להשתיק את יעקב מפחד שהגרמנים יערכו מבצע חיפוש נרחב אחרי מקלט הרדיו. יעקב נאלץ לקבץ חדשות ממקורות שונים בגנבה ובעיקר לבדות חדשות. לפי הבדיות של יעקב, המלחמה קרובה לסופה והגרמנים מצויים בתבוסה ובנסיגה בעקבות ניצחונות הצבא האדום. הבדיות של יעקב מעודדות את תושבי הגטו, מפחיתות את כמות המתאבדים היומית וגורמות לתכנן תוכניות לזמן שאחרי המלחמה, למצוא טעם בפעילות רומנטית וכיוצא בזה. אולם, עם בוא הגירוש ההמוני אל מחנות ההשמדה, השקר נחשף ותושבי הגטו כועסים על יעקב.

ד"ר אנגליקה טים, מנהלת הנציגות בישראל של קרן רוזה לוקסמבורג, תישא דברי מבוא לפני ההקרנה ותנחה דיון לאחריה (עברית בלוויית תרגום סימולטני לגרמנית). הכניסה לסרט ללא תשלום. קרן רוזה לוקסמבורג, שד' רוטשילד 11, תל אביב.

פרטים נוספים בטל' 03-6228290 או באמצעות הדוא"ל office@rosalux.co.il