דרום קוריאה רותחת: מנהיגי האיגודים המקצועיים בכלא והעובדים ברחוב

בחודשים האחרונים מתחולל מאבק חסר תקדים בין ממשלתה השמרנית של דרום קוריאה בהנהגת הנשיאה פארק גאוןהייא לבין איגודי העובדים במדינה. העובדים, בהובלת "הקונפדרציה הקוריאנית של האיגודים המקצועיים" (KCTU), פתחו בשורה של שביתות, הפגנות ופעולות מחאה נגד רפורמות עבודה נרחבות, שמטרתן לאפשר לתאגידים הגדולים "גמישות" מוגברת בפיטורי עובדים והרעה של תנאי העבודה.

לאחר הפגנת אחד במאי המונית, פרסמה הממשלה צו מעצר למנהיג האיגוד סאנגגיונג האן באשמת "התקהלות אסורה והסתה לאלימות". האן הוא מנהיג מיליטנטי עם ניסיון רב בהנהגת מאבקי עובדים. הוא אף ישב שלוש שנים בכלא אחרי שהוביל השתלטות בת יותר מחודשיים של כ-900 עובדים על מפעל מכוניות. במאי התבצר האן במשרדי האיגודים ובמנזר בודהיסטי. הוא חמק מהרשויות, הסתנן להפגנת ענק בסיאול ב-14 בנובמבר ואף נאם בפני יותר ממאה אלף מפגינים שסירבו לציית לצו הדרקוני של הממשלה לאיסור ההפגנה.

2016-01-08_185929

מנהיגי האיגודים לפני מעצרם (צילום: הקונפדרציה הקוריאנית של האיגודים המקצועיים)

המפגינים קראו להתפטרותה של הנשיאה, שבתורה כינתה את המפגינים טרוריסטים. פארק הואשמה בניסיון לשקם את המדיניות האנטיפועלית והאנטיקומוניסטית, של אביה, ששלט בקוריאה כרודן צבאי פרואמריקאי בין 1961 ל-1979.

הממשלה דיכאה את ההפגנה בכוח רב, תוך שימוש בגז מדמיע, תותחי מים ואלימות משטרתית, וכ-500 מפגינים נפצעו. לאחר ההפגנה, האן נאלץ להסגיר את עצמו כשאלפיים שוטרים איימו לפרוץ למקדש בו הוא התחבא. בנוסף להאן, המשטרה עצרה מספר מנהיגים נוספים מאיגודי העובדים, פשטה על המשרדים של הקונפדרציה ואיגודים נוספים, והחרימה מחשבים ומסמכים. בחודשים לפני כן פיזרה הממשלה את איגוד עובדי ההוראה והוציאה מחוץ לחוק איגוד ציבורי נוסף. שבדצמבר שעבר נענה בית המשפט החוקתי לבקשת הממשלה להוציא את מפלגת השמאל המרכזית "המפלגה הפרוגרסיבית המאוחדת" מחוץ לחוק בטענה שמנהיגיה הם "סוכנים של צפון קוריאה".

למרות ניסיונות הדיכוי של הממשלה, המאבק רק מחריף. אל איגודי העובדים הצטרפו גם "ליגת האיכרים", איגודי הסטודנטים, תנועות חברתיות ועוד 52 ארגונים שהקימו "גוש מתאם של כוח העממי". המאבק התרחב וכולל כעת סוגיות נוספות, וביניהן: ביקורת חריפה על הסכמי הסחר החופשי בין קוריאה לארה"ב, שאיפשרו לתאגידי מזון אמריקאיים לרמוס את האיכרים; ניסיונות לעצור את שכתוב ספרי ההיסטוריה הרשמיים במערכת החינוך במטרה להלבין את פשעי הדיקטטורה הצבאית של אביה של פארק; וקשרי האליטה הכלכלית של קוריאה עם המשטר הפאשיסטי של יפן בתקופת הכיבוש.

בשבועות האחרונים מוביל "הגוש המתאם" עובדים, איכרים וסטודנטים להפגנות, לשביתות ולביטויים של מרי אזרחי המוני במאבק המתמשך נגד הממשלה, המנסה להעמיק את המתקפה הניאוליברלית באמצעות רודנות ודיכוי המוני.

עמרי עברון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב