אין הפתעות: הנשיא החדש של ברזיל היה מודיע של ארצות הברית

אתר ההדלפות "ויקיליקס" פרסם אתמול (שבת) כי הנשיא בפועל של ברזיל, מישל טמר, היה מודיע של ארצות הברית, בעת שכיהן כחבר פרלמנט. לפי המסמכים שנחשפו, טמר היה בקשר עם שגרירות ארצות הברית בברזיל באמצעות מברקים, והאתר חושף שני מברקים מהתקשרות זו, שנשלחו בשנת 2006. טמר מונה לתפקיד הנשיא בפועל ביום חמישי, בעקבות השעייתה של הנשיאה דילמה רוסף.

2016-05-15_194551

שר החינוך והתרבות החדש של ברזיל , מנדוסה פיליאו, התקבל בקריאות בוז בעת האירוע הציבורי הראשון עם כניסתו לתפקיד (צילום: ורמליאו)

 

לפי ויקיליקס, המברקים סווגו "רגישים", והאתר חשף שניים מהם: מה-11 בינואר 2006 ומה-21 ביוני של אותה שנה. הם מכילים סיכומים של שיחות של טמר עם גורמים אמריקניים. אחד מהם נשלח מסאו פאולו שבברזיל ויועד לכמה נמענים, בין היתר לפיקוד הדרומי של צבא ארצות הברית במיאמי. במברק זה טמר התייחס למצב הפוליטי בתקופת כהונתו של הנשיא שקדם לנשיאה רוסף, לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה. ביחס לבחירות בשנת 2006, שבסופן דה סילבה נבחר לכהונה נוספת, טמר תיאר מצב היפותטי שבו מפלגתו, התנועה הדמוקרטית של ברזיל תזכה. הוא סירב לשער את תוצאות המרוץ אך אמר כי יהיה סיבוב שני, ואז "הכול יכול להשתנות". הוא חזה שבאותה שנה למפלגתו יהיה את הייצוג הגדול ביותר בסנאט, ולכן "כל מי שייבחר לנשיאות יצטרך את תמיכתנו עבור כל מהלך".

 

יצוין שטמר נתקל בהתנגדות הולכת וגוברת בציבוריות הברזילאית בעקבות צעדיו הראשונים. אחד מהם: ביטול משרד התרבות (שב-12 השנים האחרונות היה בידי המפלגה הקומוניסטית של ברזיל) ומיזוגו אל תוך משרד החינוך. אף גם שר החינוך והתרבות החדש, מנדוסה פיליאו, התקבל בקריאות "מנדוסה פיליו הביתה" ו"מנדוסה פיליו – חלק מההפיכה", בעת האירוע הציבורי הראשון עם כניסתו לתפקיד. כך מוסר השבועון "ורמליאו" של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל. מפגינים אף הניפו כרזות נגדו ונגד ממשלת ההפיכה הימנית החדשה בשידור חי.

כלכלנים גבם הביעו הבוקר (ראשון) בעיתוני סאו פאולו חשש כי קיצוצי הוצאות הרווחה והעלאת מסים לשכירים יפגעו עוד יותר בכלכלת ברזיל, שנמצאת בדרכה לשנה שנייה ברציפות של צמיחה שלילית של יותר מ-3% – המיתון החמור ביותר מזה עשרות שנים. תומכיה של רוסף מסרו כי לממשלה החדשה, המורכבת לאנשי עסקים ופוליטיקאים מושחתים, אין מנדט לקדם רפורמות כלכליות ניאו-ליברליות, כי לא נבחרה על ידי הציבור אלא מונתה רק בעקבות הליך ההדחה של מנהיגת מפלגת העובדים. סקרי דעת קהל בברזיל הראו כי רק 1% מהברזילאים היו מצביעים לטמר, פוליטיקאי ותיק. אם רוסף תורשע ותודח באופן סופי מתפקידה, טמר יהיה הנשיא עד לבחירות ב-2018.