מליאת הכנסת קיימה אתמול (שני) דיון מיוחד בעניין עבודות הרכבת בשבת, שהובילו למשבר בקואליציה הימנית–קלריקאלית בתחילת החודש, כמו גם לשיבושים קשים בפעילות הרכבת. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ושר העבודה והרווחה חיים כץ – המעורבים המרכזיים במשבר, לא הגיעו לישיבה המיוחדת. מלבדם נעדרו מהדיון יותר מ-90 ח"כים. מהמחנה הציוני הגיעו שמונה ח"כים ואת הממשלה ייצגה שר התיירות יריב לוין. הישיבה נערכת לאחר שמפלגות האופוזיציה אספו 50 חתימות – יותר ממספר החתימות הדרושות לטובת כינוסה המיוחד של המליאה.
עבודות הרכבת בשבת מול תחנת השלום בתל–אביב (צילום: רכבת ישראל)
במהלך הדיון הדגיש ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "כשמשביתים את הרכבת כולנו מרגישים את הכאב בדבר הזה. כשאין תחבורה ציבורית, גם אלה ברכב פרטי מרגישים את זה מאוד חזק. לא צריך לגרום לאזרחים לבעיות ולמחדלים ששייכים כולם לממשלה. האזרחים משלמים את המחיר. הממשלה הזו עוברת לערוץ המוכר והנדוש של למצוא שעיר לעזאזל וצריך להגיד לראש הממשלה – הגיע הזמן לייצר פתרונות ולהפסיק לחפש אשמים במקומות שבהם הם לא נמצאים". יצוין שהמשבר פרץ בעקבות המחלוקת על ההחלטה להשהות את עבודות התשתית במסילות הרכבת במהלך השבת, בהתאם לדרישות חברי הכנסת החרדים. נתניהו הורה על הפסקת העבודות מעט לפני כניסת השבת, ולאחר תחילת פירוק המסילות שמצפון לתל אביב – דבר שהוביל להשבתת תנועת הרכבות בין חיפה לתל אביב ביום ראשון, כמו גם למשבר בין נתניהו לשר התחבורה כץ. לאחר הפרשה, הגיש בג"ץ צו ביניים האוסר על נתניהו להפסיק את עבודות הרכבת בשבת, בתגובה לעתירה של ח"כ גלאון. מצו הביניים עלה כי אין מניעה לבצע עבודות תחזוקה ביום המנוחה.