איגודים מקצועיים בעולם מתייצבים לצד עובדי הנמלים

ועדת התיאום והביצוע של ההסתדרות הכריזה בשבוע שעבר (16.7) על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה. זו הייתה תגובה להחלטת הממשלה לפרסם מכרז להקמת נמלי ים פרטיים חדשים. מההסתדרות נמסר, כי "להחלטת הממשלה יהיו השלכות חמורות ומהותיות על תנאי עבודתם של העובדים ועל ביטחונם התעסוקתי, וזאת ללא קיום משא-ומתן וללא גיבוש הסכמות אל מול נציגות העובדים".

בהודעה על הכרזת סכסוך העבודה, ציינה ההסתדרות כי "התנהלות זו הינה בבחינת שבירת הכללים ורמיסת הנורמות המקובלות והנהוגות מזה עשרות שנים במסגרת יחסי העבודה הקיבוציים בנמלי הים באשדוד ובחיפה".

ההכרזה הרשמית בדבר סכסוך עבודה בנמלי חיפה ואשדוד, מאפשרת לוועדי העובדים לשבות או לקיים עיצומים כבר בימים הקרובים. ממלא-מקום יו"ר עובדי נמל אשדוד, אבינועם שושן, קרא לממשלה להתעשת, ולא לקדם מהלך של בניית נמלים מבלי להתייעץ עם העובדים: "אין עם מי לדבר. יש כיום גזירות כלכליות קשות, ומסיתים נגד הנמלים". עוד אמר, כי מול הכוח שמפעילה הממשלה, צריכים עובדי הנמלים להגיב גם הם בכוח.

תגובתו של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הייתה אופיינית לממשלת הימין: "אם לא תתיישרו ולא תדברו – לא תקבלו. הנמלים החדשים ייבנו, ואתם תישארו עם נמלים מיושנים ולא יעילים, ועוד תתגעגעו להפרטה". דברים אלו הם ביטוי לאסטרטגיה של ממשלת ההון, הגורסת הקמה של נמלים חדשים לטובת החברות הרב-לאומיות האמריקאיות, ובמקביל – "לייבש" את הנמלים הקיימים שבבעלות המדינה.

אל המתקפה וההסתה נגד העבודה המאורגנת הצטרף נשיא איגוד לשכות המסחר, חבר הכנסת לשעבר מהליכוד, אוריאל לין, שקרא לנתניהו להפעיל את "נשק יום הדין" במקרה של שביתה בנמלים. במכתב ששיגר לראש הממשלה בשבוע שעבר, ושתוכנו פורסם ב-"גלובס" (16.7), הציע לין להוציא לפועל את סעיף 160 בחוק העונשין משנת 1977, המאפשר לממשלה להכריז על מצב חירום, אם היא סבורה כי "שיבושים ביחסי העבודה גורמים נזק לסחר הפנים והחוץ של ישראל". הפעלת הסעיף תהפוך שובתים למפירי חוק, ועלולה להוביל לשנת מאסר.

אלא שלין לא הסתפק בכך, ודרש גם לתקן את החוק, כך שיחול לא רק על שביתות, אלא גם על עיצומים ועל "כל פעולה שיש בה משום שיבוש בסדרי העבודה התקינים". יתר-על-כן, לין דורש כי ייעשה תיקון נוסף בחוק, כך שייאסר על עובדים לנקוט בצעדים ארגוניים נגד החלטות הממשלה, גם אם הן נוגעות במישרין או בעקיפין למקום עבודתם: "כל מעשה של שביתה או הפרעה שייגרמו לשיבושים בעבודה, במטרה לבלום או למנוע שינויים מבניים שהתקבלו על-ידי הגורמים המוסמכים לכך – יהוו עבירה פלילית שהעונש עליה הוא שנתיים מאסר".

מול מתקפת ההון וממשלתו, זכו עובדי הנמלים בתמיכה מעבר לים. הפדרציה הבינלאומית של עובדי התחבורה – המאגדת מאות איגודים מקצועיים בנמלי הים והתעופה, ובתחום התחבורה היבשתית, האווירית והימית – החליטה לתמוך בעובדי נמלי הים בישראל, אם וכאשר יחליטו לצאת למאבק. האיגודים החברים בפדרציה מסוגלים לנקוט בצעדים מעשיים לטובת העובדים בישראל, למשל – הימנעות מפריקה או מטעינה של אוניות ישראליות, או של סחורות מישראל, או כאלה שבדרכן לנמלי הים באשדוד ובחיפה. ההיערכות למאבק נגד ההפרטה ולמען זכויות העובדים מגיעה לשיאה. השאלה שנותרה פתוחה היא, האם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסוגל לנהל מאבק נחוש למען העובדים? אם לשפוט לפי התנהגותו בשנים האחרונות, במהלכן תמך בממשלות ההון, התשובה היא שלילית