המשבר הקפיטליסטי מגיע לפריפריה

 קצב צמיחת התמ"ג הסיני ירד ל-7.5% ברבעון השני של שנת 2013, כך על פי נתונים שפרסמה בשבוע שעבר (15.7) הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בסין. נתון זה מסמן ירידה בקצב צמיחת התמ"ג, אשר עמד קודם לכן על 7.7%.

  

האם מדובר בהאטה? במשבר? על פי הגרסה הרשמית – ממש לא. לדברי שנג לאי-יואן, דובר הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, שיעור הצמיחה אינו נופל מיעד הצמיחה השנתי, אותו קבעה הממשלה ברמה של 7.5%. "כלכלת סין שומרת על צמיחה יציבה", אמר.

אך העובדות הן עקשניות, ונתוני התמ"ג של סין מצביעים על המשך מגמת ההאטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, זאת לאחר ששיעור הצמיחה השנתי היה בשנה שעברה הנמוך ביותר מזה 15 שנה. יחד עם זאת, במחצית הראשונה של שנת 2013, גדל התוצר התעשייתי הסיני ב-9.3% בהשוואה לשנה שעברה, בעוד שהשקעות בנכסים קבועים רשמו צמיחה של 20% במהלך תקופה זאת. "אלה נתונים מעודדים מאוד", סבור שנג.

בנתונים המתפרסמים בסין טמונה סתירה: הם מלמדים על האטה בצד צמיחה. ייתכן מאוד, שמקור ההאטה הוא בירידה בייצוא, ומקור הצמיחה – בגידול המתמיד של הצריכה הפנימית בשוק הסיני הענקי. לעומת המצב בכלכלה השנייה בעולם, הכלכלות הקפיטליסטיות הגדולות מדשדשות, במקרה הטוב, או שוקעות במשבר עמוק יותר.

על פי כלכלני קרן המטבע הבינלאומית – שפרסמו לפני כשבועיים עדכון על אודות התחזית הכלכלית העולמית – צמיחת הכלכלה העולמית תתקשה לצבור תנופה השנה. זאת בשל האטת הצמיחה בארה"ב, ההתייצבות בצמיחה בסין והעמקת המיתון באירופה.

כלכלת העולם צפויה לצמוח השנה ב-3.1%, ללא שינוי לעומת שנת 2012. יצוין, כי בחודש אפריל העריכה הקרן כי הצמיחה תעמוד על 3.3%, אך היא נאלצה להוריד את תחזית הצמיחה, זו השנה החמישית ברציפות.

עוד תחזיות צמיחה שנאלצה קרן המטבע לעדכן: צמיחת הכלכלה העולמית בשנה הבאה – 3.8% (לעומת תחזית קודמת של 4%), צמיחת כלכלה ארה"ב בשנה הנוכחית – 1.7% (לעומת תחזית של 1.9%), צמיחת כלכלת ארה"ב בשנה הבאה – 2.7% (לעומת תחזית של 3%), כלכלת גוש היורו – תשקע במשבר עם ירידה של 0.6% בתמ"ג (לעומת תחזית של ירידה של 0.3%).

"עדיין קיימת סכנה כי תחזית הצמיחה העולמית תיטה לרעה", נאמר בעדכון שפרסמה קרן המטבע. עוד ציינה הקרן, כי "קיימת אפשרות להאטה ממושכת יותר בצמיחה בכלכלת השווקים המתעוררים", קרי – בכלכלות המדינות המצויות בפריפריה הקפיטליסטית. ואכן, קרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה של כלכלת ברזיל לשנה זו מ-3% ל-2.5%, ואת התחזית לגבי כלכלת רוסיה מ-3.4% ל-2.5%.

הנתונים והתחזיות מותירות שאלות פתוחות רבות, אשר המרכזית בהן: האם גם הפריפריה תגלוש למשבר, או שהיא תצליח לצלוח אותו, כפי שעשתה בחמש השנים האחרונות, ואף להמשיך לצמוח בצילו?

אפרים דוידי

המאמר פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך":

http://maki.org.il/http://maki.org.il/images/stories/zo/2011/G29_2013.pdf