הצבא חוסם שוב את דרכים לכפר עזון

הכפר עזון, המונה כ-10,000 תושבים, שוכן מזרחית לעיר קלקיליה. הכפר ממוקם בין המחוזות שכם, קלקיליה, סלפית וטול-כרם, בסמוך לכביש הראשי באזור, כביש 55 המחבר בין שכם לקלקיליה. הדרך המחברת את הכפרים שמדרום לעזון לכביש 55 עוברת בכפר עצמו.

 

חסימה באחת מהדרכים המובילות לעזון (צילום: אקטיבסטילס)

על פי "בצלם", הכניסה המזרחית לעזון, העוברת לצד ההתנחלויות מעלה שומרון וקרני שומרון, נחסמה על-ידי הצבא כבר ב-1990 ונותרו הכניסה הצפונית והכניסה הצפון מערבית והכניסה הדרומית ומאז נחסמות הדרכים המובילות אל הכפר שוב ושוב. בשנת 2001 חסם הצבא את כל הכניסות לכפר והותיר רק מנהרה העוברת מתחת לכביש 55 ומובילה לכביש 574. כדי להגיע לשכם, למשל, נאלצו התושבים לנסוע מזרחה דרך כפרים שונים ולעלות על כביש 55 רק דרך הכפר אל-פונדוק. לעיתים חסם הצבא גם את המנהרה והתושבים נאלצו לצאת מהכפר ברגל ועלות על מוניות על כביש 55. בשנת 2005 נפתחו החסימות למעט הכניסה המזרחית, אולם הצבא שב וחסם את הדרכים מדי פעם בעקבות יידוי אבנים ובקבוקי תבערה על כביש 55.

הצבא נוהג לחסום את הכניסה הראשית לכפר, המובילה לכביש 55, באמצעות קוביות בטון או נעילת שער המוצב על כביש הגישה לכפר, בסמוך למגדל הצבאי הקיים במקום. החסימה מבוצעת בכל פעם למשך מספר שעות עד מספר ימים. כדי להגיע לכביש בעת שדרך הגישה חסומה נאלצים התושבים לנסוע דרך הכפר עזבת א-טביב, דרך שאורכה כ-2.5 ק"מ במקום 800 המטרים שממרכז הכפר ועד לכביש 55 דרך הכניסה הראשית. בשעות לחץ נוצרים במקום פקקים והנסיעה עד הכביש עלולה להימשך למעלה מרבע שעה. לעיתים נחסם גם הכביש הצדדי המחבר את עזון לכפר עזבת א-טביב. במצב זה היציאה היחידה מהכפר היא דרך צדדית וארוכה העוברת דרך הכפרים עסלה ועיזבת א-טביב ואורכה כארבעה ק"מ. כביש זה צר ביותר, ולא ניתן לקיים בו תנועה דו-סטרית. משאיות וכלי-רכב של תחבורה ציבורית מתקשים לעבור בכביש. השנה הגביר הצבא את תכיפות החסימות. לפי ראש מועצת הכפר עזון, נימר עדוואן, מאז תחילת השנה הצבא כבר חסם את הדרך תשע פעמים.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/freedom_of_movement/20130718_azzun_roadblock