אלפים הפגינו נגד הגזענות בירושלים

אלפים הפגינו אמש (רביעי) בירושלים במחאה על הגזענות נגד יוצאי העדה האתיופית. המפגינים חסמו את שדרות בן צבי, צעדו סמוך למשכן הכנסת והניפו שלטים שעליהם נכתב: "שחורים ולבנים כולנו שווים", "צדק חברתי", "סופה לנדבר – סוף לקדנציה שלך", "די לגזענות", "כאן גרים בכיף גזענים" ו"הדם שלנו טוב רק במלחמות". בתום הצעדה קיימו המפגינים עצרת בכיכר ציון בירושלים. רבים צבעו את פניהם בשחור ולבן כאות מחאה, והם קראו "לא שחור ולא לבן – גזענות היא השטן". 

מפגינים אמש נגד הגזענות בירושלים (צילום: אקטיבסטילס)

בין המפגינים נמנה גם מולט אררו, סטודנט בן 26 מקרית מלאכי, שצעד בימים האחרונים מביתו עד לבירה. אררו נאם בעצרת ואמר "אם הייתי משורר הייתי כותב, אם הייתי זמר הייתי שר – אבל אני לא אז התחלתי לצעוד. אנו דור שלישי לצועדים. גרמו לי להרגיש שאני לא בן אדם כי אני אתיופי, אבל אני יהודי, אני ישראלי ורק אחר כך ישראלי יוצא אתיופיה".

אררו הוסיף ואמר כי "אני מאמין שקבוצה קטנה יכולה לעשות את השינוי. קשה לי לחשוב שבמדינה שלנו אדם מתבטא כמו שהוא מתבטא ולא עושים לו שום דבר". לדבריו, "המאבק לא מסתיים כאן – כל האמצעים כשרים חוץ מאלימות". הקייס הראשי של העדה בישראל, קייס אביהו, נאם אף הוא בעצרת ואמר כי "הגענו לכאן בדרך לא דרך – מעולם לא חשבנו שנצטרך להתמודד כאן עם גזענות. אנחנו עם אחד ואנו דורשים את הזכויות שלנו. אני קורא לצעירים לא להזניח את השורשים ששמרנו עליהם באלפי שנות גלות". הקייס אביהו התלונן על כך שלקייסים אין מעמד רשמי בישראל, "אנו מובלים ולא מובילים".

 

דפני ליף, מיוזמות המחאה החברתית שהגיעה גם היא להפגנה, אמרה כי "זו אבולוציה של מה שקרה בקיץ. ההפגנה ההיא היתה ציון דרך כשהעם דרש צדק. הקישור למה שקורה כאן הוא קפיצת תודעה שהיתה צריכה להיעשות בחברה. לי ולחבריי מאוד חשוב לחיות בחברה צודקת שמתייחסת בכבוד לאזרחים באשר הם ולא גזענית".

 

בשבוע שעבר אלפים מבני הקהילה האתיופית ותומכים נוספים הפגינו בקריית מלאכי, בעקבות קריאות של תושבי העיר שלא להשכיר דירות לבני העדה האתיופית. ראש עיריית קריית מלאכי, מוטי מלכה, שלקח חלק בהפגנה, סיפר כי בין אלפי המפגנים נמצאו עשרות תומכים מכל רחבי הארץ, ביניהם חניכי תנועות נוער.